onsdag 24 maj 2017

Nästan som du av Katarina Persson

Titel: Nästan som du
Författare: Katarina Persson
Förlag: DareMe Publishing 
ISBN: 978-91-9838-801-5
Språk: Svenska
Antal sidor: 315
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Martina är övertygad om att hon lyckats lämna det förflutna bakom sig när hon får ett brev från någon som vill avslöja allt om vem hon egentligen är. Någon vars liv hon en gång ödelade, och som vill krossa henne på samma sätt. 

Lyra lever ett rotlöst liv sedan den dagen i hennes barndom då hela hennes familj utplånades. Nu vill hon hitta en plats där hon kan slå sig ner och börja om, bli den sortens person hon alltid velar vara. 

Deras möte får mindre sympatiska egenskaper att ge sig till känna och när det första dödsfallet inträffar förvandlas vänskap till misstänksamhet. Vem kan man lita på, och vad händer när förtroendet blir förenat med livsfara? 

Nästan som du är en mångbottnad spänningsroman i subgenren Female Noir, om vad som får människor att passera gränsen för det otänkbara, och hur mycket vi har rätt att veta om de personer vi släpper in i våra liv. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är en väldigt bra bok och så otäck på ett psykologiskt sätt. Storyn berättas ur Martina och Lyras perspektiv, kapitlen varvas mellan dem båda. Martina äger en blombutik, när hon söker en till person till sin butik söker Lyra jobbet. Och det är väl här det börjar gå utför för Martina.

Jag fick direkt en känsla av att allt inte stod rätt till med Lyra. Det är så obehaglig hur hon kommer in i Martinas liv och mer och mer börjar ta över hennes liv i sättet att klä sig, sminka sig, inreda sitt hem, personlighet osv osv. Jag får nästan panik av tanken och medan jag läser vill jag bara skrika åt Marina att bara springa.

Trots de psykologiska dragen hos Lyra var det intressant att läsa om henne, båda karaktärerna var intressanta att läsa om trots att jag inte finner någon av dem så värst sympatisk men i den här berättelsen funkar det, det är nog inte meningen att jag ska gilla dem utan mer förstå motivet och tankarna.

Nästan som du är en mycket spännande och välskriven bok. Jag ser fram emot att läsa mera av Katarina Persson. Jag hoppas att det kommer en uppföljare för jag skulle vilja läsa mer om Martina, om hennes val där i slutet av boken t.ex.

Betyg: 4 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från DareMe Publishing, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.