tisdag 23 maj 2017

Ärren vi bär av Caroline Engvall

Titel: Ärren vi bär
Författare: Caroline Engvall
Förlag: Kalla Kulor förlag
ISBN: 978-91-8815-352-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 312
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Runt om i Stockholm hittas unga flickor döda. Citypolisens Ulrika Stenhammar har just kommit tillbaka från en sjukskrivning och får i uppdrag att utreda dödsfallen som vid en första anblick liknar självmord. 

Samtidigt blir journaliststjärnskottet Lovisa Ling dödshotad för sina provocerande artiklar om flyktingkrisen och mäns våld mot kvinnor. 

Tillsammans lägger Ulrika och Lovisa ett pussel som ingen annan vill se: flickorna har inte begått självmord av egen vilja. Men Lovisa bär på egna hemligheter, och när hon och Ulrika tar upp jakten på den hänsynslösa förövaren hamnar hon snart i en situation som kan kosta henne livet. 

Ärren vi bär är första delen i trilogin om Ulrika Stenhammar och Lovisa Ling. 
*Goodreads.com*
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: För några år sedan läste jag ”14 år till salu” av Caroline Engvall, en hemsk bok men så himla viktig och bra. Minns att den fastnade hos mig en lång stund efter att den var utläst. För många herrans år sedan hade jag även nöjet att få arbeta med Caroline på tidningen Frida där hon arbetade som journalist. Jag gjorde min praktik där i två omgångar och fick även sommarjobb i ett par månader. Jag gick media och kommunikations programmet på gymnasiet, det hette så när jag gick på gymnasiet nu heter det säkert något helt annat. Jag hade äran att få jobba en hel del med just Caroline och få följa med på en hel del roliga uppdrag och intervjuer. Det var den bästa tiden under mina gymnasieår och Caroline var en fantastisk människa med ett stort hjärta. Det gläder mig oerhört att hon satsade på att bli författare och att det har gått så bra för henne. 

Jag har inte läst hennes andra böcker, men efter att ha läst ”Ärren vi bär” är det dags att jag införskaffar mig även dem. ”Ärren vi bär” är inte bara en deckare utan det är ett oerhört aktuellt ämne om vuxna som utnyttjar barn, utnyttjar dem sexuellt, det är fruktansvärt. Jag har inte barn själv och det behöver man såklart inte ha för att det ska vända sig i magen på en under tiden man läser.

Det här var en bok som berörde mig oerhört. Jag blev både arg och ledsen, arg över att det finns den här typen av människor. Det här är en sån viktig bok, inte minst för dem med barn och tonårsbarn. Tonåringar som är så lättpåverkade speciellt i dagens samhälle där internet är så lättillgängligt för alla. Det är så viktigt att prata med sina barn om att alla är inte för vad de utger sig för att vara på nätet och riskerna internet kan medföra. 

Det jag även gillar med boken är att Caroline inte förskönar något hur jobbigt det än är att läsa. Men vi behöver veta vad som pågår, vi behöver veta vad som försegår. Även om detta är en historia med karaktärer så existerar detta i vårt samhälle och det gör mig så förbannad, det riktigt kryper i skinnet på mig. 

Boken är spännande, skrämmande och välskriven. Det märks att författaren är påläst om ämnet. Det känns väldigt äkta då jag vet att Caroline är väldigt insatt i ämnet och för en oerhört viktig och för att inte säga modig kamp mot sexuellt utnyttjande av unga. 

Det här var den första boken i en planerad trilogi, jag kommer absolut att läsa dem. Jag vill läsa mer om Lovisa Ling och Ulrika Stenhammar och deras arbete mot sexualbrott. 

Betyg: 4 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från Kalla Kulor Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.