torsdag 7 juli 2016

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

Titel: Kodnamn Verity
Författare: Elizabeth Wein
Förlag: Gilla Böcker
ISBN: 978-91-8663-445-2
Original titel: Code name Verity
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Året är 1943. Ett brittiskt plan kraschlandar i Frankrike och en spion blir tillfångatagen och förhörd. Gömd i en lada väntar hennes bästa vän på livstecken. 

Under tortyr skriver den fängslade spionen Queenie ner allt hon vet om den brittiska underrättelsetjänsten. Men i takt med att bakgrundshistorien rullas upp, och vänskapen mellan henne och piloten Maddie beskrivs, så förändras också perspektivet. Är Queenie den hon utger sig för att vara, och vem skriver hon egentligen för? 

När det blir dags för Maddie att berätta sin del av historien faller bitarna på plats, och koden knäcks. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: När jag läste om denna bok tänkte jag jo men det här är nog en bok i min smak, var verkligen nyfiken på den. Sen har den liksom blivit stående oläst i bokhyllan. Kodnamn Verity har blivit hyllad av många. Men jag måste säga att för mig var detta en besvikelse helt klart. Vi klickade inte, jag hade svårt att komma in i berättelsen och jag kände faktiskt inte att den var så bra som så många tyckt.

Jag gillar inte att det är bruten kronologi i den här boken, jag får känslan av att jag redan från början blir spoilad. Vi börjar mitt i handlingen, Queenie sitter fängslad hos Gestapo, hon är trasig och torterad, hon ska berätta allt hon vet i utbyte mot att hon får leva några veckor till. Det hade kunnat bli spännande eftersom det utspelar sig under andra världskriget. Jag tyckte det verkade spännande med två unga kvinnor som skulle få vara huvudkaraktärer, en pilot och en spion.

Jag kände som sagt att den var oerhört seg. Det är en massa tekniska beskrivningar av flygplan och flygplansmodeller, utbildningen i England, redogörelse för flygningar, det intresserar inte mig tyvärr. Jag kände liksom bara kom till saken och sluta tjata, jag vet ju ändå hur det kommer gå för dig.

Visst innehåller Kodnamn Verity en del spänningsmoment, men inget som fångar mig då större delen av boken är seg. Som sagt jag fastnar inte men jag uppskattar ändå att författaren har valt en annorlunda vinkel, boken var helt enkelt bara inget för mig.

Betyg: 2 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den inte heller, fastnade inte alls för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var verkligen inte min typ av bok.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.