tisdag 22 december 2015

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson

Titel: Jag heter inte Miriam
Författare: Majgull Axelsson
Förlag: Brombergs
ISBN: 978-91-7337-698-3
Språk: Svenska
Antal sidor: 455
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: När familjen samlas runt Miriams säng för att fira hennes åttiofemårsdag tror de nästan att hon blivit dement. Varför skulle hon annars säga att hon inte heter det som alla vet att hon faktisk heter? Visst vittnar siffrorna som är tatuerade på hennes vänstra arm om hennes historia. Men det finns en annan sanning. Det är dags att sondottern Camilla får veta. Om Auschwitz och Ravensbruck. Om de mest föraktade. Om Anuscha och Didi. Och om hur människor i det fridfulla Jönköping gick ut för att jaga tattare, tio år efter Kristallnatten.

"Jag heter inte Miriam" skildrar ett gripande levnadsöde. Vi får följa med Miriam på en omtumlande resa från en outhärdlig tillvaro i Ravensbruck till efterkrigstidens Sverige. För att överleva döljer hon sin romska identitet och anpassar sig till en gemytlig tillvaro som hemmafru i femtiotalets Nässjö. Men under den perfekta ytan gömmer sig ett ofattbart mörker som blir allt svårare att trycka undan. 

Majgull Axelsson har skrivit ännu en stark och djup berörande roman. "Jag heter inte Miriam" är en berättelse om rädsla, skam och utanförskap. Om Europas smärtsamma historia och romernas situation i Sverige under efterkrigstiden. En berättelse som får oss att se på vår egen samtid med nya ögon. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är den första bok jag läser som är skriven av Majgull Axelsson och jag ska erkänna att jag inte alls kände till henne innan, behöver jag påpeka att det är pinsamt att ens erkänna det. Det lär inte bli den sista boken jag läser skriven av henne. Den andra saken jag ska erkänna är att jag hade lite svårt att komma in i boken emellanåt och att den ibland var lite seg och upprepande. Jag blev inte helt överväldigad av den men jag är oerhört glad att jag läste den då det är en riktigt viktig bok som stannar kvar hos en.

När jag har läst klart boken slår det mig hur otroligt mycket research det har krävs av författaren för att skriva denna bok. Jag heter inte Miriam är en otroligt gripande, stark, otroligt välskriven, väldigt viktig bok om en fasansfull tid som aldrig får glömmas.

Trots att människorna och Miriam är påhittade så har detta hänt, Miriam är som flera personer i en. Detta har hänt, det Miriam har hört, sett, och upplevt. Det är verkligen detaljerat och verkligt beskrivet om hur det var att vara i dessa fruktansvärda koncentrationslägren och hur det var att vara en av dem som tog sig ur. Att judar och romer skildes så åt var nytt att läsa för mig, så samtidigt lärde jag mig mer. Det var samtidigt nyttigt att det var fokus på romerna med tanke på hur deras situation ser ut även idag, vi behöver veta även deras historia.

Berättelsen växlar mellan tiden Miriam spenderade i koncentrationslägret samt till tiden hon kom till Sverige och nutid när hon berättar för sitt barnbarn om vad hon var med på. Det hade lätt kunnat bli rörigt men det är det inte det minsta.

Trots att jag inte är helt överväldigad och ger boken fullpott så är det en väldigt viktig bok om en tid som aldrig, aldrig får glömmas.

Betyg: 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Denna hade jag tänkt läsa innan året var slut. Men nu blir det inte så, så jag får läsa den nästa år i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket böcker man vill hinna med :)

      Radera
  2. Denna vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.