måndag 6 juli 2015

Nästan fri av Natasja T & Vera Efron

Titel: Nästan fri
Författare: Natasja T & Vera Efron
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-8731-987-7 
Språk: Svenska
Antal sidor: 210
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Sjuttonåriga Natasja drömmer om ett bättre liv men istället för att få jobb utomlands, faller hon offer för trafficking och blir inlåst i en lägenhet i Stockholm. Mot sin vilja tvingas hon sälja sig till olika män men hon ger aldrig upp hoppet om att en dag få sin frihet tillbaka.

I Nästan fri, den fristående fortsättningen på Såld, berättar Natasja vad som hände efter att hon blev fritagen, hur livet först kändes ljust men snart återgick till att bestå av rädsla, ångest och skam. För att börja leva igen måste Natasja gå vidare och övervinna sina rädslor. Men hur ska hon våga vittna mot de män som gjorde hennes liv till en levande mardröm?

Vägen tillbaka till äkta frihet visar sig vara mycket svårare än Natasja trott. Trots det ställer hon ensam upp som målsägare och vägrar låta något annat än sanningen vinna.  
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Nästan fri är fortsättningen på Såld. Här får vi följa Natasja som har lyckats bli räddad från den lägenhet som hon och flera andra tjejer var inlåsta i, där de blev sålda som sexslavar.
Här får vi följa Natsajas kamp i rättssalen för att att få männen som bröt ner henne total dömda. Det är klart inte en lätt sak för henne då hon känner sig misstrodd av både polis och sin egna advokat. Samt att hon åter igen måste minnas och berätta allt i minsta detalj om det hon varit med om.

Den här boken är inget litterärt mästerverk men det är klart en väldigt mörk berättelse som berör. Boken är ständigt högst aktuell då många flickor faller offer för trafficking. Fruktansvärt.   

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Natasja T & Vera Efron:
Såld

2 kommentarer:

  1. Jag har läst ettan men vet ej om jag vågar mig på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna var helt ok, visst var det jobbig läsning men helt ok läsning tyckte jag

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.