torsdag 26 februari 2015

Änglavakter av Kristina Ohlsson

Titel: Änglavakter
Författare: Kristina Ohlsson
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-8667-595-0
Serie: Fredrika Bergman #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 484
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år.
Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden.

På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad.
Spåren leder till den mörkaste av sanningar och obönhörligen dras både Fredrika Bergman och Peder Rydh in i historien kring graven och den döda studenten. Fredrika ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencers namn dyker upp i utredningen. 

~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: För en deckarfantast som mig så ligger Kristina Ohlsson väldigt högt upp på min lista, tycker verkligen om hennes böcker. Även den här tredje boken i hennes serie om bl.a. Fredrika Bergman håller hög klass. Som alltid när hon skriver är det i stort sett hela tiden spännande från början till slut, det är lätt att dras med i handlingen. Kristinas böcker blir bara bättre och bättre.

Ohlsson skriver på ett enkelt sätt utan att krångla till det. Bra personporträtt, jag gillar karaktärerna och hur vi slussas mellan deras privatliv och arbetsliv. Men jag måste säga att jag tycker att det är så märkligt att verkligen ingen av Fredikas kollegor har en endaste susning om Spencer som nu är hennes sambo. Visst de vet att hon är tillsammans med en äldre man men de har inget namn på honom. Efter så pass många år tycker jag att det är konstigt att knappt någon i hennes liv har nån uns om honom.

Samtidigt som det är en skrämmande och otäck bok tyckte jag att slutet blev på tok för rörigt, jag hängde inte riktigt med i svängarna där.

Nästa bok i serien, Paradisoffer finns hemma och väntar på att bli läst snart.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Kristina Ohlsson:
Askungar
Tusenskönor

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också denna, även om det var en del som jag tyckte var lite konstigt, bland annat det att Fredrikas kollegor inte vet vad hennes sambo heter. Och nu blev jag påmind om att jag snart måste läsa Davidsstjärnor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med sambon tyckte jag var lite konstigt, hur privat man än väljer att vara för sina kollegor. Ska verkligen fortsätta på serien snart :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.