torsdag 29 januari 2015

Tar tag i Shakespeare

För ett par år sedan köpte jag den jättefina inbundna boken med William Shakespeares samtliga verk. Boken är från Barnes & Noble. Jag har alltid velat läsa Shakespeare och sedan är jag sådär speciell och vill läsa på originalspråk. Denna bok är minst sagt tjock och texten är minimal, ni vet nästan sån där liiiiten text som det är i Bibeln.
Men nu tänkte jag att jag ska börja ta tag i Herr Shakespeare, har lagt upp alla verk och pjäser på min Goodreads. Givetvis räknas ju inte detta som endast en bok eftersom det är alla hans verk i en bok. Visst ser det konstigt ut på min Goodreads att böckerna är på 19-40 sidor men som sagt texten är minimal.

Jag hade planerat att läsa dem i den ordning de kommer i boken men det skippar jag faktiskt eftersom jag inte känner att jag orkar läsa om Kung Henry tre pjäser efter varandra utan kommer att läsa de pjäser jag känner för just för stunden. Har börjat på de kortaste dikterna så jag vänjer mig lite vid språket, De är: A lovers complaint, The passionate pilgrim och The phoenix and the turtle. Min kollega tycker jag är helt insane som läser på gammaldags engelska haha. Jag har tidigare endast läst Romeo och Julia. Vi får se i vilken takt jag kommer orka med att läsa denna tjocka bok eftersom det inte är den lättaste engelskan att ta sig igenom trots att jag har goda kunskaper i engelska.

6 kommentarer:

  1. Låter lite för tungt för mig men hoppas du gillar det!

    SvaraRadera
  2. Jag har laddat hem flera av hans verk till läsplattan. Hoppas hinna ta tag i något av dem snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar dem. Jag har alltid velat läsa hans verk så det är tid att sakta ta tag i dem :)

      Radera
  3. När du är klar med den boken kan du känna dig mycket stolt =)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.