måndag 27 oktober 2014

Sisterhood of the World Blogger Award

Det här kommer på riktigt att vara världens längsta inlägg, ber om ursäkt för detta.
Jag har blivit nominerad av Nelly, Bella, Mia och Angelica till Sisterhood of the World Blogger Award. Tusen tack tjejer, vad glad jag blev <3
Jag har tagit bort ett par frågor eftersom det var samma fråga. 


Reglerna är:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor

Här är de frågor jag fick av Nelly:

1. Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, viken skulle det vara?
Lätt, Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

2. Senaste bok du köpte?
Jag fick hem en beställning från Bokus rea förra vecka och där var det fyra böcker, Boel och Oscar av Josefin Sundström, Vecka 36 och Istället för dig av Sofie Sarenbrant och Femte hjulet av Viggo Cavling.

3. Vad ska du göra i helgen.
Ska ut och äta middag på lördag med ett par vänner och eventuellt ska vi även på bio, förmiddagen blir till att ta det lugnt och söndag ska jag umgås lite med min syster och pappa, vi ska luncha tillsammans. Och så ska jag givetvis se till att läsa, läsa, läsa.

4. Favoritförfattare?
Jag kan inte nämna bara en, några av mina favoriter är: Carlos Ruiz Zafón, Khaled Hosseini, Jo Nesbö, Lars Kepler.

5. Favorit tv-serie?
Game of Thrones är min absoluta favorit tv-serie, avgudar den och jag har nedräkning tills den nya säsongen startar.

6. Författardrömmar?
När jag var yngre hade jag drömmar om att bli både författare och journalist. Visst finns författardrömmarna kvar lite men det är inget jag har satsat på, jag har ingen ide till någon bok så istället nöjer jag mig med att läsa andras ord och njuta av dem istället.

7. Vad är det bästa du vet?
Ja vad är egentligen det bästa jag vet?! Mycket bra fråga och jag kan knappt svara på den, undra varför. Läsa hör ju givetvis till kategorin bästa jag vet ihop med andra saker.

8. Vilken bok läser du nu och vad tycker du om den hittills?
Just nu håller jag på med den efterlängtade Stalker av Lars Kepler. Har kommit ca 200 sidor in i den och jag gillar den. 

9. Senaste film du såg på bio och vad tyckte du om den?
Inser nu att det var ett tag sedan jag var på bio, jag brukar gå ganska ofta i vanliga fall men nu var det ett tag sedan. Senaste jag såg var The Fault in our stars, vad jag tyckte om den kan ni läsa här.

10. Vilken bok skulle du rekommendera till alla att läsa?
Jag tjatar väldigt ofta om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón och jag gör det åter igen :)

Här är de frågor jag fick av Bella:

1. Vart sitter du och läser allra helst? 
I soffan samt sängen, men det blir även i badet
 
3. Favoritbokmärke?
Jag använder faktiskt endast de från Pocketshop samt Book Depositoty.

5. Läser du helst på engelska eller svenska?
Både.

8. Hur organiserar du allt du läser? Goodreads eller vanlig läsdagbok? Ingenting eller båda kanske?
Dels blir det bloggen och sedan använder jag mig av Goodreads, älskar Goodreads. 

9. Hur organiserar du dina bokhyllor? 
Jag sorterar mina i bokstavsordning efter författarens efternamn, tycker det blir riktigt snyggt i mina bokhyllor att det på så sätt blandas pocket som inbundna. 

10. Berätta varför du älskar läsning så mycket? 
Skulle kunna hålla på i all evighet och med tanke på att detta inlägg redan är flera kilometer långt hoppar jag över. 

Här är de frågor jag fick av Angelicka:

2. Vilket är ditt tidigaste läsminne?
Kommer inte ihåg exakt hur liten jag var men läsintresset har funnits sedan tidig ålder.

3. Finns det någon genre du inte läser?
Om zombier och skräck. Nu har jag två Stephen King böcker hemma får se om jag vågar mig på att läsa det. Sedan är jag inte heller så mycket för poesi heller. 

4. Vilka författare äger du flest böcker av?
 Det måste bli Jo Nesbö, Cassandra Clare, Paulo Coleho, Liza Marklund för att nämna några.

5. Vilka filmatiseringar av böcker är dina favoriter?
Trollkarlen från Oz är min absoluta favoritfilm trots att jag tyckte att boken var lite väl barnslig, men jag avgudar filmen och kan varenda replik utantill då jag ser den flera gånger per år har gjort det sedan jag var liten. Sedan tycker jag otroligt mycket om The Notebook. 

6. Hur länge har du bokbloggat?
I snart 2 år, min blogg fyller 2 år i januari 2015, får komma ihåg att ordna en tävling :)

7. Vilken bok tyckte du om överraskande mycket?
Dödens trubadur, inte för att jag inte trodde att jag skulle gilla den men jag fullkomligt älskade den. 

8. Handlar du helst online eller i bokaffär?
Jag skulle vilja stödja bokaffärerna mera eftersom det är så mysigt att gå omkring och titta, bläddra och känna men det blir mest online eftersom det är bättre priser. 

9. Vilken karaktär från böcker/film/TV skulle du vilja känna i verkliga livet?
Daenerys Targaryen från George R.R Martins fantastiska värld. 

10. Maratonläser du serier, eller föredrar du att läsa dem under en längre period?
Oftast läser jag dem under en längre period, tror jag skulle tröttna om jag maraton läste. 

Här är de frågor jag fick av Mia:

1. Är du samlare av böcker eller ger du bort/annat alternativ när du läst dem?
Absolut samlare, har väldigt svårt att göra mig av med böcker.

2. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
Inte äta men brukar dricka kaffe eller te.

4. Vad fastnar du för vid bokinköp? 
Jag kan ju inte förneka att jag inte dras till omslaget på en bok, men sedan läser jag på baksidan för att se om det är någon bok som passar mig. 

5. Vilken är din favoritgenre? 
Deckare och ya skulle jag säga, feel-good böcker också.

6. Vad ska du läsa i jul? 
Jag brukar inte planera min läsning i förväg, den enda planering jag gör det är om jag har någon bok som ska läsas till någon utmaning och sedan tar jag det som jag känner mig sugen på för stunden.

7. Vad önskar du för bok/böcker i julklapp?
Det är en drös med böcker jag är sugen på så istället önskar jag mig presentkort eller en slant i ett kuvert. Min familj och vänner vet inte vilka böcker jag läst och inte läst så det är smidigast så att jag får välja själv.

8. Vilken årstid är bäst för läsning? 
Alla såklart.

9. Vad är skräplitteratur för dig?
Jag skulle inte vilja kalla någon genre skräp men något som inte lockar mig alls är poesi och självhjälpsböcker.. 

10. Vilken bok rekommenderar du att alla ska läsa?
Vi tar det en gång till Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

Nu är det tänk att jag ska föra denna vidare men jag har sett att i stort sett alla jag vill nominera har gjort den, känns som att alla har gjort den. Och för att detta inte på riktigt ska bli längsta inlägget i historien tackar jag för mig.

4 kommentarer:

  1. Jätteskoj att läsa dina svar på ALLA frågor, och tack för du ville svara. Vindens skugga har jag läst men inte hans andra böcket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för taggen och tack för att du orkade läsa :)

      Radera
  2. Vad, menar du att du rekommenderar Vindens skugga? ;) Jag förstår för jag gillade den också skarpt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi jag förstår inte alls vad du menar :) jag tjatar om den så fort jag får chansen :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.