måndag 16 december 2013

Tematrio - Julklappstips

I veckans tematrio hos Lyran lyder frågan: Förra veckan handlade det om vilka böcker vi vill ha, den här veckan ska vi vara lite mer utåtriktade och ge tips på bra böcker att ge bort. Välj själva om ni vill tipsa om barn- ungdoms- eller vuxenböcker. Eller kanske en blandning. Berätta om tre bra julklappsböcker!

1. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. 
Jag tipsar om denna bok så fort jag bara får tillfälle och har haft med den väldigt många gånger när jag gör en lista. Älskar denna bok och kan inte höja den nog till skyarna.

2. Kärleken passerade här en gång av Peo Bengtsson. 
Den är sorglig och det gör ont i hjärtat att läsa den men det är en sån bra bok som jag verkligen kan rekommendera.

3. Nattens cirkus av Erin Morgenstern. 
Läste denna tidigare i år och blev helt kär i den. Jag var på cirkus, jag andades cirkus, gillade den väldigt mycket helt enkelt.

24 kommentarer:

  1. Vindens skugga är en sådan bok som jag snart måste läsa om :) Tror jag läste den 2008 och blev helt golvad av hur bra den var. Läste precis Himlens fånge som inte alls var samma upplevelse och blev lite besviken.

    Nattens cirkus var en av förra årets favoriter för min del. Den är verkligen atmosfärisk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag måste också läsa om Vindens skugga, det var ca 2 år sedan jag läste den och jag avgudar den så himla mycket. Som du säger jag är golvad över hur bra den är.
      Nattens cirkus är också en sån där bok jag måste läsa om snart, tokälskade den :)

      Radera
  2. Jag har ju inte läst någon av dina tre :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du tre bra böcker att önska dig :)

      Radera
  3. De två översta har jag på läslistan :)

    SvaraRadera
  4. Nattens cirkus har jag läst, älskade också den :)

    SvaraRadera
  5. Zafóns bok står och väntar på mig i bokhyllan, måste läsa den snart. Nattens cirkus har jag funderat på att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med Zafón har du underbar läsning framför dig :) Och jag kan verkligen rekommendera Nattens cirkus.

      Radera
  6. Vindens skugga är bara såå bra!

    SvaraRadera
  7. Morgensterns nattcirkus är ju jättebra, hur har jag kunnat glömma bort den?

    SvaraRadera
  8. Jag har Vindens skugga här hemma i hyllan men det har aldrig blivit av att jag läst den.

    SvaraRadera
  9. Så otroligt mycket spännande böcker det finns som jag aldrig hört talas om. Hur ska jag få tiden att räcka till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja tiden räcker verkligen inte till till alla härliga böcker man vill läsa.

      Radera
  10. Jag hade också med Vindens skugga:). Den är så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen min absoluta favoritbok :)

      Radera
  11. Två böcker här som jag tyckte var himla vackra, men där jag inte helt föll (Nattcirkus och Vindens skugga, den sista var iofs bra, men jag blev inte så lyrisk som de flesta andra verkar vara). Kanske inte borde kolla upp ditt tredje tips... :)

    SvaraRadera
  12. "Nattens cirkus" blev jag helt förälskad i också då jag läste den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här :) Hade varit spännande att se hur den skulle göra sig som film. Fast å andra sidan tror jag inte att de kan fånga allt så magiskt som i boken.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.