söndag 3 mars 2013

Glass av Ellen Hopkins

Titel: Glass
Författare: Ellen Hopkins
Serie: Crank #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 681

(Spoilervarning i mina kommentarer för dem som ännu inte läst den här boken)
 
******************************************************************************************************************
Handling: Crank. Glass. Ice. Crystal. Whatever you call it, it's all the same: a monster. And once it's got hold of you, this monster will never let you go.
Kristina thinks she can control it. Now with a baby to care for, she's determined to be the one deciding when and how much, the one calling the shots. But the monster is too strong, and before she knows it, Kristina is back in its grips. She needs the monster to keep going, to face the pressures of day-to-day life. She needs it to feel alive.
Once again the monster takes over Kristina's life and she will do anything for it, including giving up the one person who gives her the unconditional love she craves - her baby.
The sequel to Crank, this is the continuing story of Kristina and her descent back to hell. Told in verse, it's a harrowing and disturbing look at addiction and the damage that it inflicts.
~Goodreads.com

Jag tycker: Jag läste ut Crank igår, hade egentligen tänkt vänta med att läsa Glass men kunde inte hålla mig så började på den igår kväll och läste ut den idag.

Fy fan vad arg jag var på Kristina genom denna bok. Hur valde att sätta ett barn till världen men kan inte med att lägga av med knarket. Hur kan hon bara strunta i sitt barn? Hur kan hon bara lämna sitt barn? Hur kan man vara så känslokall? Hur kan hon inte vilja ändra sin livsstil för sitt barns skull? Fast jag antar att har man inte slagits mot ett beroende så vet man inte vad hon går igenom och vad drogerna gör med henne.

Hennes riktiga pappa. Vilket jäkla stolpskott! Men vad förväntar man sig av herren som introducerade henne för droger.

Hennes mamma och styvpappa hur kan de inte se vad som pågår i deras hem? Mitt framför deras ögon. Hur kan de köpa hennes lögner? Hur kan de bara blunda så länge? När det sedan går upp för dem att hon fortsätter att knarka mer och mer hur kommer det sig att de på en gång slänger ut henne? Försöker man inte hjälpa sitt barn först? Försöker man inte med allt innan man slänger ut sitt barn? Jag förstår varför de slängde ut henne, det gör jag. För den livsstil som hon valde framför sitt barn är vidrigt. Hon ska inte vara i närheten av sitt barn, utan Hunter har det bättre med sin mormor och morfar.

Som ni förstår har jag en del frågor som jag inte kan förstå. Men som sagt är man under ett beroende så tänker man inte klart.

Jag gillade denna bok mer än Crank. Crank gillade jag men denna beskriver hur allt verkligen går neråt för Kristina, hur hon mer och mer dras ner i djupet av sitt missbruk. Boken är så hemsk men Ellen skriver med sådan elegans, det är så vackert skrivet.

Boken är så aktuell, Ellen vet vad hon skriver om. Jag förälskar mig mer och mer i hennes skrivsätt för varje sida jag läser. Jag vill sluka bok efter bok skriven av henne trots att hons kriver om så hemska ämnen, men de är så aktuella idag. Ellen är en mästare helt enkelt.

Jag hade velat ge den en 5:a i betyg men det är något som jag saknar för att det ska bli fullpott från mig så betyget blir 4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.