lördag 7 september 2019

The Grand Man av Florence Wetzel

Titel: The Grand Man
Författare: Florence Wetzel
Förlag: Books on Demand
ISBN: 978-91-7785-973-4 
Antal sidor: 424
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Författaren samt Books on Demand, stort tack. 

Första meningen: Emil Sjöö is waiting.   

Handling: A fast-paced detective novel about an American jazz-journalist in Stockholm who gets drawn into two unsolved Swedish mysteries: the 1986 murder of prime minister Olof Palme, and Stieg Larsson´s missing fourth book. 

Kommentar: Blev genast intresserad av den här boken när jag fick förfrågan av författaren om jag ville läsa den. Så glad att jag tackade ja.

Man kan säga att boken innehåller tre brott, riktigt intressant. Amerikanska journalisten Juliet kommer till Stockholm för att intervjua en jazzsångare.
Boken är skriven på engelska, med lite svenska ord inslängd här och där. Fika och prinsesstårta är väldigt återkommande här, det blev lite väl många upprepningar av just dessa ord men inget som stör läsningen. Författaren blandar fiktion och verklighet på ett bra sätt, väldigt intressant teori om Palmes mördare och vad som hände Stieg Larssons fjärde bok.

En otroligt lättläst thriller som bäddar för sträckläsning. Större delen av handlingen utspelar sig i Gamla Stan, älskar den delen av Stockholm och går där rätt ofta. Gillade verkligen den här boken och hoppas att det dyker upp flera böcker med Juliet i huvudrollen. Rekommenderas verkligen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.