måndag 22 juli 2019

I fel sällskap av Viveca Sten

Titel: I fel sällskap
Författare: Viveca Sten
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-938-1
Serie: Morden i Sandhamn #9
Antal sidor: 518
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: Mina Kovac granskade diskbänken.

Handling: Nora Linde står inför sitt mest komplicerade fall. Ledaren för en av Stockholms största narkotikaligor anklagas för ekobrott eftersom det inte går att fälla honom för droghandel. Situationen bli snart hotfull. 

Den unga kvinnan Mina är på desperat flykt undan sin man sedan han nästan har slagit ihjäl henne. Allt hon vill göra är att skydda sin son, men hon är en nyckelperson i den kommande rättegången - om Nora kan förmå henne att vittna. 

Andreis Kovac bär på mörka minnen från krigets Bosnien som han lämnade som barn. Han är beredd att göra allt för att krossa sina fiender och få tillbaka sin hustru, Mina, och skyr inga medel för att få sin vilja igenom. 

Människor i Minnas närhet offras i Andreis krig och Thomas Andreasson dras in i fallet. Samtidigt som han kämpar med sitt sönderfallande äktenskap måste han se på när Nora tar allt större risker för att rädda Mina från undergång.  

Kommentar: Älskar Viveca Stens böcker. Detta är den nionde boken i serien om Sandhamn. Som vanligt spännande, välskriven, trovärdig. Jag tyckte den var lite för lång, har inget emot tjocka böcker men upplevde den lite för lång men trots det så flög sidorna förbi då den var extrem svårt att lägga ifrån sig. Viveca får alltid till en bra mix av själva kriminalfallet och huvudkaraktärernas privatliv. Mycket aktuellt ämne om utsatta kvinnor.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.