måndag 13 maj 2019

De hängda hundarna av Jens Henrik Jensen

Titel: De hängda hundarna
Författare: Jens Henrik Jensen
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-8864-744-3
Original titel: De hängte hunde
Serie: Niels Oxen #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 452
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Danmarks mest prisdekorerade soldat någonsin, krigsveteranen Niels Oxen, lever tillsammans med sin hun di en källarlokal i nordvästra Köpenhamn.

Han plågas av trauman och hankar sig fram genom att samla tomflaskor och äta matavfall från stormarknader. I hopp om att sluta fred med sina inre demoner flyttar han ut i landets största skog för att slå läger och leva ett enkelt liv. Men drömmen om fred förvandlas till en mardröm. Efter ett nattligt besök på ett medeltida slott i skogen misstänks han plötsligt för att ha dödat slottets herre, en före detta ambassadör och grundare av en inflytelserika orden. 

Den oortodoxa Margarethe Franck från underrättelsetjänsten får i uppdrag att leda utredningen, som snart visar sig bestå av en serie mystiska mord, tydligen bara ha en sak gemensamt: Hängda hundar. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: "De hängda hundarna" är första boken i serien om krigsveteranen Oxen, en någon udda och enstöring kan man säga.

Jag vet inte detta var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Lät otroligt spännande när jag läste på baksidan av boken. Det var för mycket detaljbeskrivningar av historik och miljö, det var liksom för mycket. Det börjar bra, men sedan blev det på tok för rörigt. Jag hade svårt att hålla isär alla karaktärer, för de är många, på tok för många. Till slut orkade jag inte hålla i sär dem eller ens bry mig om att försöka komma ihåg dem. Författaren borde verkligen att kortat ner den här boken, den hade inte behövt vara 452 sidor. Den hade istället vunnit på att vara kortare och färre karaktärer.

Jag kan inte heller påstå att jag tyckte vidare om huvudkaraktären Niels Oxen. Visst jag känner medlidande och sympati för honom och allt han varit med om men det var något som jag inte kan sätta fingret på som gjorde att jag inte riktigt fastnade för honom.

Är man det minsta känslig för djur som far illa är detta inte en bok för dig. Fy för djurplågeri, så vidrigt men jag ska erkänna att dessa händelser förde boken framåt även om jag upplevde boken som långsam.

Jag har alla delar i serien hemma så jag kommer absolut ge den en chans till även om detta inte blev en fullträff.
Betyg: 2 av 5

4 kommentarer:

  1. Exakt som mina tankar, hoppade 70 sidor bara för att testa igår och jag känner varken att jag är mer eller mindre inne i storyn idag.. Rörigt och alldeles för många karaktärer som sagt

    SvaraRadera
  2. Man kan undra om översättaren har använt Google Tranlate, så många korrekturfel har jag nog aldrig sett förut.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.