lördag 30 mars 2019

Ditt livs affär av Fredrik Backman

Titel: Ditt livs affär
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum 
ISBN: 978-91-3715-262-2 
Språk: Svenska
Antal sidor: 78
Finns hos: Adlibris / Bokus
*******************************************************************************
Handling: Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våta namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. 

Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram tills dess. 

Det är natten före julafton. När gryningen kommer är en av oss borta. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Asså denna Fredrik Backman, finns det inget han inte kan göra när det kommer till skrivandet. Detta är en författare på min autobuy lista. Dock blev det inte så med denna bok när den kom, jag kände att den hade liiiiite för högt pris för så få sidor hur mycket jag än älskar honom. När den var nedsatt på årets bokrea så fick den äntligen följa med hem.

Ditt livs affär tar inte lång tid att läsa med sina 78 sidor, jag försöker läsa långsamt för att ta in allt och för att den inte ska ta slut så fort. Backman har skrivit en annorlunda julsaga. Inte för att boken är så väldigt julig men det är en underton av att det är julafton, detta är en annorlunda julsaga för det är inte så fluffigt och perfekt julstämningen ligger bara i själva bakgrunden. Detta är en saga om sjukdom, livet, kärlek och döden.

Det finns ingen författare som kan skriva som Backman, det finns ingen författare som kan förmedla känslor så som han kan, det finns ingen författare som skriver på ett sätt att allt han skriver går rätt in i hjärtat på mig. Detta är en tänkvärd novell. Otroligt sorgligt om cancer, denna hemska sjukdom. Den här boken berör mig oerhört.

Betyg: 4 av 5

4 kommentarer:

  1. Håller med, Backman är en klass för sig hos mig! :) Hoppas mycket på hans nya bok i vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så peppad på hans nya kommande bok :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.