onsdag 10 oktober 2018

Midnattssol av Frida Skybäck

Titel: Midnattssol
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Historiska Media
ISBN: 978-91-7545-629-4
Serie: Systrarna Stiernfors #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 304
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Våren är kommen till gården Rosenlund och för systrarna Stiernfors råder ett sällan skådat lugn. 

Äldsta systern Cecilia har lämnat Apelgården för att hjälpa till med sin sjuke far och får möjlighet att tillbringa tid med lille Benjamin. Elisabeths äktenskap är sorglöst och den nyöppnade barnkrubban i Lund får lovord från både mödrar och kyrkan. Den yngre systern Amelie njuter at sin tillvaro som nygift med greve Carl Piper. Han ser till att uppfylla alla hennes önskningar. Men lyckan visar sig vara både skör och tillfällig. 

Ett oväntat besked från Cecilias make tvingar henne tillbaka till Apelgården, där ett tungt ansvar väntar. I Lund tvingas Elisabeth mota bort de som behöver hennes hjälp som bäst. För Amelies del får det bekymmersfria livet ett abrupt slut då makens bror återvänder från en av sina många upptäcktsresor. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det är alltid tråkigt när man läst sista boken i en serie man tyckt väldigt mycket om. Midnattsol är den avslutande delen i trilogin om systrarna Stiernfors under 1850-talets Skåne. Jag har tyckt väldigt mycket om de två tidigare delarna Norrsken och Polarnatt, Midnattssol är inget undantag, gillade den lika mycket som de tidigare.

Frida Skybäck skriver mycket trovärdigt om denna tid på 1800-talet, man kan riktigt känna stämningen av miljön och tiden som boken utspelar sig i. Man får en inblick hur det var på den tiden och hur de levde, jag har alltid tyckt om att läsa det historiska. Det var verkligen inte lätt att vara kvinna på den tiden.

Skybäck skriver även om intressanta karaktärer. Amelie har inte riktigt varit min favorit av systrarna innan, men här fick jag lite större förståelse för henne och hennes val för vad hon gör. Elisabeth är den systern som har varit favoriten även om jag tyckt mycket om Cecilia. det var intressant att få läsa om Elisabeths barnstuga och det givande arbete som hon utför där. Jag har alltid velat bättre för Cecilia så jag gillade hela den biten med det stora ansvaret hon tog utan att avslöja för mycket för dem som inte läst boken än. Det kan inte ha varit lätt i det samhället som kvinna.

Känns tråkigt att säga hej då till systrarna, men man ska avluta med flaggan i topp. Har du ännu inte läst denna serie rekommenderar jag den väldigt mycket. Jag ser fram emot att läsa kommande böcker av denna författare som har blivit en av mina favoriter.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Historiska Media, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.