torsdag 13 september 2018

Jordstorm av Mons Kallentoft

Titel: Jordstorm
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7503-469-0
Serie: Malin Fors #8
Språk: Svenska
Antal sidor: 297
Finns hos: Adlibris / Bokus
**********************************************************************************
Handling: En tidig majmorgon hittas en ung man död i ett dike intill Göra Kanal. Han är naken, men kroppen bär inga synliga spår av våld och när Malin Fors och hennes kollegor anländer till platsen råder en märklig tystnad. Det är som om alla röster har dämpats. 

Mannen identifieras snart som Peder Åkerlund, förre detta Sverigedemokrat, utesluten ur partiet på grund av sina rasistiska uttalanden men numera omvänd. Det visar sig att han har blivit mördad. Och när den 16-åriga Nadja Lundin samma kväll anmäls saknad, troligtvis bortförd, finns tecken som tyder på att de båda fallen hänger samman. 

Men har offren något gemensamt? Varför har de valts ut? Efterhand börjar Malin Fors inse att de har att göra med någon som leker med polisen, som talar via mord och inte tänker låta sig tystas. Vad är det han eller hon vill säga? Det är bråttom att hitta ett svar. Nadja Lundin kan fortfarande vara vid liv. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag ska sluta upprepa mig med att ställa frågan varför jag fortsätter att läsa denna serie. Jordstorm är faktiskt en av de bättre i den här serien om Malin Fors. Men jag måste ändå undra tar den här serien aldrig slut? Först ut var en bok för varje årstid samt den femte årstiden han hittade på, nu de fyra elementen. Jag har läst någonstans att det ska komma fem böcker med titlar efter de fem sinnena. Som sagt tar denna serie aldrig slut?!

I Jordstorm berör Mons Kallentoft ett väldigt hett ämne, speciellt nu när vi precis har haft val och det är kaos i regeringen. Här berör han främlingsfientlighet och Sverigedemokrater. Så det är verkligen ett aktuellt ämne. Jag känner att han här har blivit bättre på att skildra dagens samhälle.

Här är det högt tempo mest hela tiden. Malin har aldrig varit en favoritkaraktär och inte blir hon det här heller. Hon håller sig äntligen nykter men här tycker jag istället att hon blir lite väl tjatig och hängig över Daniel och hur mycket de tycker om varandra.

Äntligen har han tonat ner de döda som pratar, det driver mig till fullständig vansinne. Så tack och lov är det nertonat men de är fortfarande där och jag tycker som alltid att de inte gör något för handlingen.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.