måndag 3 september 2018

Film: Hulk

Titel: Hulk
Originaltitel: Hulk
Premiär: 9 juli juni 2003 (Sverige) 
Längd: 2 h 18 min
Skådespelare: Eric Bana, Jennifer Connelly, Sam Elliot, Josh Lucas, Nick Nolte
Genre: Action ┃Sci-Fi
Sett på: HBO Nordic
Betyg på IMDb: 5,7
Länk till IMDb

Handling: "Vetenskapsmannen Bruce Banner har svårt att hantera sin ilska och vrede. På ytan är han en framstående forskare som lever ett stillsamt liv och arbetar tillsammans med sin tidigare flickvän Betty Ross men under ytan döljer sig ett smärtsamt förflutet. Ett misslyckat forskningsexperiment i ett laboratorium gav Bruce övernaturliga krafter och släppte loss hans inre demoner. Han förvandlades till världens starkaste varelse, en superhjälte och ett monster."

Kommentarer: Marvels karaktär Hulken har jag endast sett i Avengers filmerna, kan inte minnas att jag sett han i något annat sammanhang än där. Givetvis kände jag till karaktären och bakgrundshistorien om den stora gröna arga mannen. Jag skulle vilja dra en parallell med Mary Shellys Frankenstein, en missförstått individ som blir som han blir för att mänskligheten är rädd för det okända.

När Bruce Banner förvandlas till Hulken är det action för full fart, så som action älskare kommer man gilla det även om filmen har ett par år på nacken nu. Jag upplevde dock inledningen som något segstartad och det tog ett tag innan jag kom in i filmen ordentligt.

Förutom mänskligheten är det militären som är filmens skurk och bad guys. Att amerikanerna tillåter armen att vara skurkar var lite en överraskning, eftersom de annars ser sig som så stora hjältar. Just armen får lite för stort utrymme i den här filmen kan jag tycka på bekostnad av Bruce Banners historia som hamnar lite i skymundan. Det är inte svårt att hysa sympati för den stora jätten när armen ger sig ut efter honom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.