fredag 24 augusti 2018

Ett litet liv av Hanya Yanagihara

Titel: Ett litet liv
Författare: Hanya Yanagihara
Förlag: Bonniers Pocket
ISBN: 978-91-7429-629-7
Original titel: A little life 
Språk: Svenska
Antal sidor: 732
Finns hos: Adlibris / Bokus

*********************************************************************************
Handling: Berättelsen om de fyra vännerna JB, Malcolm, Willem och Jude och deras liv i New York spänner över flera decennier och växlar mellan mörker och ljus. Genom åren prövas deras vänskap, men det som håller dem samman är alltid Jude, Jude St Francis, som förblir en gåta även för dem som står honom närmast. 

Jude är framgångsrik advokat med ett traumatiskt förflutet som präglar hela hans liv på ett oåterkalleligt sätt. Som kontrast till hans mörka uppväxt står vänskapen framför allt skådespelaren Willem, vars trofasthet och kärlek håller honom vid liv. Genom åren kommer Jude att slitas mellan självförakt som styr hans tillvaro och kärlek han inte kan tillåta sig. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken såg man ju överallt förra sommaren, verkligen alla höjde den till skyarna och älskade den. Nu har även jag läst den.

Ett litet liv handlar om Malcom, JB, Willem och Jude, fyra ungdomar som träffas på college och förblir vänner hela livet. Man får lära känna dem i små portioner, i väldigt små portioner avslöjar författaren mer om Jude. Så boken kretsar mest kring den gåtfulla och mystiske Jude. Han bär på oerhört mycket smärta inom sig, eller både psykiskt och fysiskt. Han är väldigt förtegen om sitt tidigare liv och avslöjar inte mycket. Han bär alltid långärmat på sig eftersom han skär sig, han slär sig något oerhört.  

Jag hade hoppas så mycket på den här boken och jag ville verkligen tycka om den. Det är inte så att jag inte gillar den men jag blev inte så berörd som jag hade hoppas på att bli. Jag hade till att börja med väldigt svårt att komma in i den. Efter 100 sidor in i boken hade det inte lossnat ett dugg för mig och jag kände bara att den var så seg. Hade hoppats på att det skulle släppa men det gjorde det tyvärr inte för mig. Jag kom inte riktigt in i handlingen, hade svårt att hålla i sär karaktärerna och blandade ihop dem och även händelserna. Upplevde det som en väldigt pratig bok, men på tog för långa meningar, för långa kapitel, en på tok för lång bok och stundtals även långtråkig.

I första hand är detta en berättelse om kärlek och vänskap, men även skildring av en oerhört smärta. Trots att jag inte blev så berörd som jag trodde att jag skulle bli så gör det såklart ont att läsa om Judes självförakt, man vill bara hjälpa honom och önska att han ska ta sig i kragen. Det kretsar dock för mycket kring hans skärande och jag blir nästan irriterad på att han är så självisk och vill inte bli hjälpt när det sträcks ut flertalet händer som vill hjälpa honom. Men jag antar att det är svårt att hjälpa en person som inte vill bli hjälpt.

Mig föll den inte riktigt i smaken men boken är som bekant oerhört populär och älskad.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.