torsdag 30 augusti 2018

Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan

Titel: Den lilla bokhandeln runt hörnet 
Författare: Jenny Colgan
Förlag: Massolit
ISBN: 978-91-7679-530-9
Original titel: Little shop of happily after
Språk: Svenska
Antal sidor: 344
Finns hos: Adlibris / Bokus
*********************************************************************************
Handling: Nina Redmond älskar böcker och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar allra mest matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek tvingas stänga står hon plötsligt utan jobb och har ingen aning om vad hon ska ta sig till. Men så hittar hon en annons om en charmig liten skåpbil och får en idé: hon ska starta en egen bokhandel, på hjul.  

Med all styrka, mod och optimism som hon kan uppbåda och därtill sitt livs samlade besparingar gör Nina sig redo för en nystart i de vackra skotska högländerna. Men verkligheten visar sig vara något helt annat än den verklighet hon gärna drömmer sig bort i. Hon möter en mängd människor som både förgyller och förpestar hennes tillvaro, till exempel en charmig tågkonduktör och en barsk och fåordig bonde på granngården. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den lilla bokhandeln runt hörnet är den fjärde boken jag läser av Jenny Colgan. Jag hade nog lite för höga förväntningar på den här boken. Att få läsa om en bokhanden och någon som har böcker som passion, så som bokälskare borde jag älska denna bok, vad kan gå fel liksom. Det är inte så att jag ogillar den men jag hade nog förväntat mig mer.

Colgan följer samma spår som serien "Det lilla bageriet", en tjej som flyttar från stan till landet och vinner invånarnas hjärtan med lite krångel längst med vägen. Här älskar jag tanken på en bokbuss, möjligheten till att arbeta med det man älskar mest av allt och sin passion. Nina är en person som är lätt att tycka om men hon känns ändå lite naiv emellanåt men man känner ändå för henne och det är inte svårt att inte tycka om henne.
En annan förmåga som Jenny Colgan har är hennes härliga beskrivningar av Skottland, hon har en förmåga att beskriva dess landskap och natur så det känns som att jag är där. Jag vill verkligen besöka Skottland mycket snart.

Annars är det en väldigt förutsägbar historia som påminner mycket om "Lilla bageriet".  Storyn är för förutsägbar och man vet hur det kommer att sluta redan från första början man läser den. Även kärleksintresset är inget nytt, även här vet man precis hur det kommer att sluta. Men det är en härlig underhållande, lättläst, trevligt och mysig bok. Passar perfekt att läsa under semestertider.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.