lördag 9 juni 2018

Ögonvittnet av Anna Bågstam

Titel: Ögonvittnet
Författare: Anna Bågstam
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1308-313-1
Språk: Svenska
Antal sidor: 403
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Ett brutalt mord har begåtts i pittoreska fiskeläget Lerviken vid Öresund. En kvinna har avrättats och fått sina ögonlock upptejpade. 

Mordet sker dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sin pappas hus, ett stenkast från brottsplatsen. Plötsligt är Lerviken långt ifrån den idyll där hon tillbringade sin barndoms sommar. Harriet har precis lämnat Stockholm och en havererad kärleksrelation bakom sig för en nystart som utredare hos polisen i Landskrona. Men hon förstår snabbt att hon inte är så välkommen på stationen som hon hade önskat och att hennes idéer inte uppskattas. Hon bestämmer sig för att gå sin egna väg, men den leder in henne på ett spår som hon snart desperat ångrar att hon började följa. Kan mördaren vara någon hon känner? 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är den första delen i en planerad serie om Harriet Vesterberg. Och jag läser gärna mer om henne, jag fattade tyckte för henne på en gång. Sms-konversationerna mellan henne och vännen Lisa ger det lilla extra då de deras konversationer är roliga och ger en ett litet avbrott under läsningens gång mellan allt det hemska och tragiska.

Harriett välkomnas inte direkt med öppna armar på sin nya arbetsplats som utredare, chefen Margareta visar direkt vad skåpet sk astå och att hon inte är så värst önskad på arbetsplatsen. Högst motvilligt släpper hon in Harriet i utredningen.

Jag uppskattar även att läsa om Harrietts fina förhållande till hennes åldrande pappa som inte mår så riktigt bra. Det var fint att läsa om deras förhållande.

Ögonvittnet är en underhållande och spännande deckare utan att vara förutsägbar. Lite seg i starten kände jag men det släppte efter en 50 sidor och jag var helt fast. Miljöerna är väldigt välskrivna, det är nästan som i en film.

Boken slutade med en riktigt cliffhanger så jag hoppas vi inte behöver vänta på tok för länge på nästa del för jag vill verkligen veta vad som hände och jag vill läsa mer om Harriett.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Nordstedts, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.