lördag 16 juni 2018

Hur man gör succé på ett dårhus av Emmy Abrahamson

Titel: Hur man gör succé på ett dårhus
Författare: Emmy Abrahamson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-464-4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 216
Finns hos: Adlibris / Bokus

************************************************************************************
Handling: Majas karriär som ståuppare är inte precis lysande. Inte hennes liv i övrigt heller. Det började när hennes mammas pessar gick sönder, och på sistone har hon brutit sig in i en stuga för att stjäla sprit, avtapetserat sin bästis väggar till hälften som en överraskning och missat ett viktigt steg i karriären på grund av en ouppfostrad hund. Men det är väl inget att bli inlagd på psyket för, eller? 

Efter succén med "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" är nu Emmy Abrahamson tillbaka med ännu en komisk, varm och rörande berättelse om att våga gå sin egen väg, även i motvind. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" för inte så länge sedan. Gillade hennes sätt att skriva, det är rappt och humoristiskt.
"Hur man gör succé på ett dårhus" upplevde jag som lite ojämn ibland, men det är fortfarande en bra bok som på ett eller annat sätt berör då den skrapar lite på ytan om psykisk ohälsa.

Boken handlar om ståuppkomikern Maja som blir tvångsintagen på psyket efter att hennes terapeut larmat polisen då hon tror att Maja är gravt självmordsbenägen. Kapitlen skiftar mellan när Maja ligger inlagd på psyket och händelserna innan som ledde till att hon hamnade där.

Boken framkallar många fniss och skratt även om jag tyckte att vissa skämt upplevdes som något krystat. Men det är ändå en varm och humoristisk ton genom hela boken. Medan jag läste tänkte jag "är det ok att skratta" men vet ni det är det eftersom boken har en varm ton fast det även är den del mörker och svärta.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.