söndag 24 september 2017

Sonjas andra chans av Åsa Hellberg

Titel: Sonjas andra chans
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-3715-023-9
Språk: Svenska
Antal sidor: 343
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Sju år efter Sonjas död och arvet som bland annat gav hennes bästa vänner ett hotell i London, ett fantastiskt hus på Mallorca och en restaurang i Paris tampas Sonjas vänner med livet. Alla tre behöver en förändring, och de vet att det är dags att uppfylla Sonjas sista önskan: att sprida hennes aska runt om i världen. Under resans gång, i brev efter brev från Sonja, målas hennes hemliga och passionerade kärlekshistoria upp och berör dem djupt. 

Samtidigt sker saker på vännernas hemmaplan som ingen av dem räknat med, och plötsligt är deras vänskap det enda bergfasta och bestående. Allt eftersom resan tar dem ut i världen tvingas rebecka, Maggan och Susanne ta livsavgörande beslut. Och varken slukhål i Norge, katastrofen på Haiti eller spontandans i Madrid kan stoppa dem från att ge Sonja och sig själva en andra chans. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken läste jag ut i början på september men av någon anledning har det tagit mig nästan hela september att skriva om den. Tycker så mycket om att läsa Åsa Hellbergs böcker, jag blir alltid på bra humör när jag läser dem.

"Sonjas andra chans" är den tredje boken i serien om vännerna Maggan, Susanne och Rebecca och givetvis döda Sonja som känns levande i allra högsta grad. I den här boken ska väninnorna ge sig ut i världen för att sprida Sonjas aska, på platser som Sonja själva valt ut och efterlämnat instruktioner i olika brev. Under resans gång får de reda på saker om henne som de aldrig vetat om tidigare eller ens kunnat gissa sig till.

Återigen har Åsa skrivit en underbar bok om den fantastiska vänskapen som finns mellan tjejerna, det känns som att komma hem igen när jag återigen får träffa dem. Jag har skrattat, fnissat och snyftat om varannat, här bjuds det på glamour, sorg, skratt, kärlek och framförallt äventyr. Livet tar inte slut bara för att man nått en viss ålder, livet har bara börjat.

Jag gillar hur författaren väver in detaljer från de andra böcker hon skrivit. Precis som hennes övriga böcker är detta en underbar uppföljare.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Åsa Hellberg: 
En liten värld
Toscana tur och retur
Gloria
Sonjas sista vilja 
Sonjas hemlighet

Denna bok var ett recensionsexemplar från Forum bokförlag, tack för den.

1 kommentar:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.