lördag 2 september 2017

Arton grader minus av Stefan Ahnhem

Titel: Arton grader minus 
Författare: Stefan Ahnhem
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-670-0
Serie: Fabian Risk #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 536
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Kan man stjäla en människas liv?

En bil kör ut över kajkanten i Helsingborgs hamn efter en våldsam biljakt. När föraren obduceras visar det sig att han redan varit död i två månader och under den tiden hållits nedfryst. Det är upptakten till Fabian Risks första stora utredning sedan händelserna i "Offer utan ansikte" två år tidigare. En utredning där han kämpar mot klockan för att finna lösningen innan nästa offer hamnar i frysen. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Tredje delen i serien om poliserna Fabian Risk och Dunja Hougaard. Jag är lite splittrad till denna serie, jag gillar böckerna men det är något som gör att jag inte klickar helt och hållet med dem.

De är väldigt välskrivna om än lite för långa för sitt eget bästa och å andra sidan känner jag att det ibland blir lite väl overkligt även om det i berättelserna blir logiskt. Hoppas ni förstår hur jag menar.

I den här boken tar författaren Stefan Ahnhem upp vad som händer om någon annan tar din plats genom identiteskapning, otroligt skrämmande. Vem kan man egentligen lita på kommer upp flera gånger. Givetvis är det ett och annat sidospår. Samtidigt får vi följa danska polisen Dunja, hon har blivit omplacerad från kriminalpolis till ordningspolis, men har givetvis svårt att finna sig i sin nya sits. Hon försöker få fast ett gång ungdomar som misshandlar och dödar hemlösa för att lägga upp videos på internet. Spåren leder henne till Helsingborg. Båda historierna är så obehagliga och mörka.

Det jag gillar är att det är en perfekt blandning av karaktärernas privatliv, författaren lyckas skapa intressanta människor som man vill veta mer om.

I föregående böckerna har jag blivit helt tokig på att man haft dialog på danska. Jag har så svårt att förstå danska, så jag har haft svårt för just de partierna och seriöst fattar inte varför man behållt dialoger på danska, det bromsade min läsning något oerhört. I Arton grader minus slipper man det tack och lov, eller inte helt men det är betydligt avskalat än föregångarna.

Även om jag nu inte klickade helt och hållet med denna så tycker jag att detta är den bästa delen i serien.

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Stefan Ahnhem: 
Offer utan ansikte
Den nionde graven

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.