tisdag 11 april 2017

Opium av Staffan Nordstrand

Titel: Opium
Författare: Staffan Nordstrand
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-384-3
Språk: Svenska
Antal sidor: 474
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Första gången Eva och Fredde träffas är i baren på hotell Malmen i Stockholm. Då vet hon ingenting om Freddes kopplingar till Stockholms under värld. De tillbringar tre intensiva dygn tillsammans, sedan föreslår han en resa till Thailand. 

Eva låter sig luras av löften om paradiset. Resan visar sig bli starten på en livsomvälvande relation baserad på lögner och hemligheter. Hon blir snart indragen i Bangkoks smutsigaste vrår med droger och kriminalitet.

Hemma i Sverige blir Lena, Evas bästa vän, fundersam- Hon börjar undersöka Freddes förflutna, men också Eva. Något som leder till att även hon blir indragen i ett händelseförlopp som eskalerar bortom all kontroll. Samtidigt inträffar två mord på prostituerade som Fredde får svårt att förklara. 

I spänningsromanen Opium skildras en mörk del av verkligheten som Staffan Nordstrand ställdes inför under sin tid som byggledare i Asien. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer Fick hem den här boken som spontanutskick av förlaget. Det här är en skrämmande verklig bok. Det är fruktansvärt och obehagligt att läsa om vad som händer i Thailand med all prostitution och alla droger. Jag ska vara ärlig jag har aldrig riktigt lockats av att besöka Thailand, har aldrig känt mig dragen till dit. Den här boken berättar inte om den idylliska semesterparadiset som så många dras till utan tvärt om.

Inför Opium gjorde författaren Staffan Nordstrand research i fyra år och var själv i den Gyllene Triangeln genom att infiltrera och muta sig fram. Större delen av Opium utspelar sig i Thailand, men inte paradiset Thailand med sina fina stränder utan om den under världen men mycket våld, brottslighet, knark, prostitution. Även om denna historia är fiktion så är den baserad på verkliga händelser.

Jag hinner störa mig på Eva och Fredde både en och två gånger. Till en början på Eva då hon är så himla godtrogen och naiv. Jag vill bara skaka om henne och skicka på henne: “du känner inte en människa efter tre dagar, du åker inte till andra sidan jordklotet med en människa du precis har träffat och vet absolut ingenting om.” Men längre in i boken tycker jag verkligen synd om henne trots att hon är så blåögd och godtrogen.
Och Fredde kunde jag inte hysa en uns av sympati för det här är ett sånt stolpskott och praktarsle så jag mest blir förbannad.

Resan till paradiset utvecklar sig till en mardröm för både Fredde och Eva. Boken är full av detaljerade skildringar och beskrivningar av det Thailändska fängelset, och det är ingen vacker syn. Det är rent ut sagt fruktansvärda och helt och hållet utan mänskliga rättigheter. I slutet tänkte jag att det slutade lite väl snopet eftersom man svävar i ovisshet om vad som hände. Men sedan fick det mig att fundera att det var nog inget meningen att de skulle få ett lyckligt avslut, man kan dra slutsatsen själv om vad som hände.

Det är en spännande och välskriven bok, tempot håller hela vägen. Opium är en högst aktuell bok om människor som faller offer eller offras för att få ur knarket.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, stort tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.