lördag 25 februari 2017

Sommadöden av Mons Kallentoft

Titel: Sommardöden
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-383-9
Serie: Malin Fors #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 416
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Det är den varmaste sommaren någonsin i Östergötland. Linköping dallrar i hettan och i de omgivande skogarna rasar de värsta skogsbränder trakten sett. Tidigt en morgon hittas en fjortonårig flicka irrandes naken och våldtagen i stadens största park. Flickan själv minns ingenting och kriminalinspektör Malin Fors och hennes kollega Zeke tvingas försöka nysta i de få ledtrådar som finns. Malin själv som har en dotter i samma ålder, berörs mycket illa av det som hänt. Samtidigt anmäls en annan flicka försvunnen av sina föräldrar och kort därpå görs en fasansfull upptäckt vid en badplats utanför staden. 

Sommardöden har kommit till Linköping, och drömmen om en härlig sommar förvandlas under några julidagar till en fruktansvärd mardröm. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här tyckte jag bättre om än Midvinterblod. Den är inte perfekt och det är en hel del saker som jag stör mig på. Jag är fortfarande lite skeptisk till denna serie, men jag har ju köpt på mig hela så den kommer absolut att läsa den och jag hoppas att det lossnar för mig.

Precis om i föregångaren var det irriterande med alla upprepningar ang vädret, i den förra var det oändligt prat om det kalla och i denna om det extremt varma och heta sommarvädret, med andra ord på tok för mycket upprepningar om vädret.

Det andra är språket, herregud de talande döda och offren. Det stör mitt läsflyt och det blir lite väl mycket flum. Visst är det lättläst men språket förstör faktiskt en stor del av läsningen. Det känns som att det bara är utfyllnad som inte tillför handlingen något istället blir det en för lång bok för sitt eget bästa.

Men visst den är bättre än föregångaren och även mer obehaglig. Den är lite rörig på vissa ställen. Spänningen ligger där och puttrar för att mot slutet öka rejält.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Mons Kallentoft:
Zack
Leon
Midvinterblod

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.