lördag 28 januari 2017

Hatad och älskad av Alexandra Nilsson & Ylva Enström

Titel: Hatad och älskad 
Författare: Alexandra Nilsson & Ylva Enström
Förlag: Caldris förlag
ISBN: 978-91-9833-395-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 112
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Alexandra Kissie Nlsson är en av Sveriges mest kända bloggerskor. Förutom sin blogg, som har över 120 000 läsare varje dag, så har hon över 200 000 följare på Instagram och över 100 000 prenumeranter på YouTube. 

Hatad och älskar är Alexandras uppgörelse med en resa som startade när hon var femton år och skapade Kissie ett kaxigt och provokativt alter ego. Hennes läsare provocerades av hennes kaxiga öppenhet, festande och jakt på kändisskap. Alla älskade att hata henne. 

Bilden av Kissie formades snabbt av media och många är fortfarande av uppfattningen att hennes liv handlar om mode, plastikoperationer och fester. Nu får vi läsa om det som media missat, vad priset för berömmelse egentligen är. Alexandra skriver öppenhjärtigt och insiktsfullt om den glammiga bloggvärldens brutala baksida och tillåter läsaren kika in bakom röda sammetsrep. Det är dags att lära känna personen bakom masken; människan bakom rollen Kissie. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag visste helt enkelt inte vad jag skulle förvänta mig av den här boken. Och egentligen vet jag inte varför jag bestämde mig för att läsa den. Alexandra Nilsson men mer känd som Kisse, är en av Sveriges mest kända bloggar och även mest omtalade. Jag själv har läst hennes blogg lite då och då, inget jag följt slaviskt men jag har tittat in då och då.

I Hatad & Älskar ger Alexandra en naken och ärlig bild av sig själv. Hon berättar hur hon blev Kissie, alla människor som utnyttjat henne på vägen och den stämpel hon har fått. Man får en inblick och jag kan känna en viss förståelse för hennes uppträdande. Det ursäktar givetvis inte hennes tidigare agerande men man får en förståelse varför hon höll på och provocerade som hon gjorde.

Den här boken gick snabbt att läsa men tyvärr fångade den inte mig helt. Den är inget litterärt mästerverk, det var ett väldigt enkelt språk med dålig stavning vilket blir jobbigt att läsa, det fanns ingen röd tråd och det kändes mer som att det var ett långt osammanhängande blogginlägg jag läste. Med tanke på att den är skriven av en medförfattare är jag förvånad över hur dåligt den var redigerad och hur meningarna var bildade.

Mycket som sker i boken är hemskt, helt sjukt vad vissa gör vad som helst för att tjäna pengar och utnyttjar en tonåring som inte vet bättre. Som jag sa Alexandra själv är inte helt utan skuld men jag kan inte låta bli att undra var föräldrarna fanns även om hon var något av en rebellisk tonåring.

Betyg: 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.