lördag 31 december 2016

Sammanfattning av läsåret 2016

Såhär årets sista dag brukar jag alltid göra en sammanfattning av mitt läsår, så det har blivit dags att sammanfatta mitt 2016.

Läsa 100 böcker. Klart.
Första målet jag brukat sätta är en Goodreads utmaning. Precis som de senaste åren la jag 100 böcker som mål i åt. Det är inte så noga för min del, det får inte bli en börda med denna utmaning det är bara kul att ha något att gå efter. Och 100 böcker är vad jag har klarat av de senaste åren. 


Betygen fördelades:
5: 5 st
4: 43 st
3: 42 st
2: 9 st
1: 1 st



Boktolvan. Klart
Detta är en utmaning jag haft sedan jag startade mig blogg. Också en kul utmaning och det är alltid trevligt att hitta nya författare att läsa. Jag har alltid som krav att böckerna ska komma från min egna bokhylla. Jag fick faktisk ändra på en bok i denna utmaning. Jag hade på läsplanen för denna utmaning att läsa Les Miserables av Victor Hugo, började läsa den nu i december månad men insåg att den upplagan som jag hade var volym 1, det var alltså inte hela boken. Avlutade inte den boken då eftersom jag såklart vill läsa hela så det blev att byta ut bok för att klara av denna utmaning. 

1. Andy Weir - Ensam på Mars
2. Neil Gaiman - Oceanen vid vägens slut
3. Stefan Ahnhem - Offer utan ansikte
4. Melina Marchetta - Jellicoe road
5. Ildelfonso Falcones - Katedralen vid havet
6. Elizabeth Wein - Kodnamn Verity
7. Emelie Schepp - Märkta för livet
8. Gayle Forman - If I stay
9. Samuel Björk - Det hänger en ängel ensam i skogen
10. Anna Laestadius Larsson - Barnbruden
11. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
12. Donna Tartt -The secret history



Spänningsutmaningen. Klart
Mia hade en rolig utmanings om gick ut på att man varje månad skulle läsa en deckare eller thriller. Jätterolig utmaning då detta är en genre jag läser mycket av så det var egentligen ingen svårt utmaning att klara av. Nu har jag inte varit så duktig på att meddela de böcker jag läst hos hos Mia, sorry för det. Böckerna som lästes till den utmaningen:

Månadens bästa bok. Klart
Samma som ovan på denna. 


Jag är mycket nöjd med mitt läsår och de utmaningar som jag satt för mig själv och lyckades, inte för att utmaningarna var många men ändå. Hur gick det för er? Klarade ni era mål och utmaningar?

Mina mål och utmaningar för 2017 kommer jag presentera så småningom under veckan som jag sätter dem. Men det kommer inte bli många känner jag rent spontant. 

(Bilderna ovan är de böcker som jag läste detta år.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.