måndag 12 december 2016

Film: The Light Between Oceans

Titel: Fyren mellan haven
Orginaltitel: The light between oceans
Premiär: 2 december 2016, Sverige
Längd: 2 h 13 min
Skådespelare: Michael Fassbender, Alicia Vikander, Rachel Weisz, Florence Clery, Jack Thompson, Bryan Brown 
Genre: Drama | Romance
Betyg på IMDb: 7,2

Handling: Tom Sherbourne, en fyrvaktare, och hans fru Isabel lever vid kusten i västra Australien. En dag hittar de en död man och ett ensamt spädbarn i en livbåt som blivit uppspload på stranden. De bestämmer sig snabbt för att ta sig ann den lilla flickan som sitt eget barn. Några år hinner passera innan de stöter på en kvinna som har förlorat sin dotter och sin man till sjöss under samma tid som Tom och Isabel hittade sin baby. 

Kommentarer: Jag har velat se den här filmen sedan jag hörde att den skulle filmatiseras, och speciellt då min favorit Michael Fassbender spelar huvudrollen, avgudar den mannen. Nu har jag äntligen sett den och känslorna är blandade må jag säga. Om ni vill läsa min recension av boken som jag läste 2014 kan ni göra det här

Jag har tyckt om regissören Derek Cianfrances filmer, Blue Valentine och The place beyond the pines, så förväntningarna var höga pga regissör, skådespelare samt författare. Men jag vet inte jag kan inte låta bli att känna mig lite snuvad och besviken. 

Det är en mycket vacker film speciellt miljön och fotot. Tempot i början är väldigt långsamt men det fantastiska fotot väger upp det. Mot slutet blir tar den lite fart och den svänger en hit och dit. Historien och dilemmat som Tom och Isabel är skildrat på ett realistisk sätt. Även om jag inte håller med det de gör men jag förstår varför de agerar som de gör och jag blir berörd. Jag själv har inte barn men jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara att förlora barn efter barn, både för Isabel och den biologiska mamman Hannah. Kampen mellan kvinnorna som uppstår är hjärtkrossande. Även om jag blir arg att den biologiska mamman nästan ger upp dottern när hon väl får henne tillbaka och nästan går med på att ge tillbaka henne till Isabel. Klart att barnet är förvirrat men att så lätt nästan ge upp, det är ditt barn, det är väl värt att kämpa för. 

Alicia Vikander och Michael Fassbender spelar Isabel och Tom, paret som bor vid en fyr ute på havet. Jag gillar Vikander men halva filmen irriterar jag mig på hennes skådespel, hon spelar liksom över. Fassbender är alltid bra i mitt tycke. Jag vet inte jag köpte inte riktigt deras kemi och ibland kändes det som att de var med i olika filmer emellanåt. Alicia Vikander blir bättre mot slutet och jag börjar tro på hennes smärta.  

Det låter nog som att jag inte gillade filmen, den levde inte riktigt upp till mina förväntningar på både historien och skådespelarna eller ja en utav dem. Men det är en helt ok film som engagerar, man kan helt enkelt inte låta bli att inte bli berörd av berättelsen. Den övertygar mig inte helt och hållet men det är en film jag ändå rekommenderar. 

4 kommentarer:

  1. Jag vill nog se denna, men jag tror att jag får göra det själv. Det här är nog sinnebilden av en film som sambon skulle avsky att se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog lite "tjejig" faktiskt ;)

      Radera
  2. Måste se filmen. Läste boken och älskade den. Hoppas filmen också är bra.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.