söndag 27 november 2016

Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk

Titel: Fattigfällan
Författare: Charlotta von Zweigbergk
Förlag: Ordfront förlag
ISBN: 978-91-7037-879-9
Språk: Svenska
Antal sidor: 256
Finns hos: Adlibris / Bokus 

Denna bok var ett recensionsexemplar från Ordfront förlag samt Svenska Förläggareföreningen, tack för den.

************************************************************************************************************************************
Handling: Vi svenskar tror gärna att det finns ett tryggt skyddsnät om något händer. Socialförsäkringar och inte minst socialtjänsten ser till att inga blir vräkta eller behöver svälta. Men sanningen är att alltfler glider igenom skyddsnätet, att socialtjänsten på många platser havererat totalt och att den växande skaran fattiga i Sverige möter ett system som misstänkliggör och kontrollerar dem, snarare än att erbjuda hjälp. 

Beata har en ordentlig utbildning, en fin lägenhet och har själv uppfostrat fyra barn utan att någonsin vara sen med en enda räkning. Visst, hon har aldrig haft det fett, men hon har blivit expert på att hushålla med sina tillgångar, tagit knäck efter knäck och aldrig varit rädd för att ta i. Hur kunde det bli så att hon som alltid varit så kompetent till sist är en av dem som köar utanför Frälsningsarméns matutlämning? Som tar dyra sms-lån och pantsätter sina smycken för att inte bli vräkt. Det enda misstaget hon begick var att bli långvarigt sjuk.

I Fattigfällan får vi följa Beatas kamp med socialen och hennes strävan efter att försöka få en stunds trygghet för att orka bli frisk innan det är för sent. Beata är ett fiktivt exempel på alla de som farit illa när olyckan varit framme, men allt som händer henne i boken är baserat på verkliga händelser. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: "Fattigfällan” är nominerad i årets Augustpriset i kategorin “Årets svenska fackbok".

Jag har inte ens i närheten varit med om det som beskrivs i den här boken. Det jag däremot har är att ha kontakt med Försäkringskassan sedan ett par år tillbaka då jag är sjukskriven på 25% pga många anledningar. Jag är sedan många år patient på Karolinska sjukhuset, jag har en fantastisk läkare. Det finns ingen myndighet som Försäkringskassan som kan få mitt blod att koka. Trots läkarintyg som stryker min sjukdom (och tro mig det är ett under att jag ens orkar jobba 75% med allt jag har, men jag känner att det funkar för mig) så hade jag en handläggare ett tag som föreslog att jag skulle gå upp i tid, helt utan att någonsin träffa mig eller ens ha en konversation med mig som varade längre än 3 minuter. Ett annat bisarrt inslag var när de föreslog att jag skulle skriva in mig på 25% på Arbetsförmedlingen för att “arbetsträna”. Ursäkta men hur tappad är man inte då?! Jag har ju en heltidstjänst på mitt arbete men klarar inte av att arbeta heltid, klarade jag av att jobba de resternade 25% skulle jag göra det på mitt jobb. Och skulle jag nu arbetsträna är det väl logiskt att jag gör det på mitt arbete, där jag som sagt har en heltidsanställning. Som tur är har jag som sagt en fantastisk läkare som plockade upp telefonen och förklarade ett och annat för dem på FK, sedan dess låter de mig vara och kommer inte längre med egna förslag.

Fattigfällan är en bok som berör och är aktuell i allra högsta grad. Det är ett mycket intressant och aktuellt ämne som verkligen behöver lyftas i dagens Sverige. Och det är viktigt att det kommer fram och inte blundas för. Människor som arbetar hela sitt liv får inte hjälp när de blir allvarligt sjuka trots att man betalat skatt hela livet, pensionärer som inte klarar sig på det lilla de får på sin pension. Jag blir rent ut sagt förbannad hur myndigheter beter sig. Jag blir arg och frustrerad, detta är inte det Sverige jag vill leva i och politikerna måste få upp ögonen.

Alla dessa myndigheter får mig rosenrasande men även Beata lyckas locka fram lite irritation hos mig. Jag förstår att hon helt ger upp hoppet men att börja röka och dricka alkohol när hon tvingas leva på kakor som kostar 5 kronor blir lite väl. Och att hon blir arg på sina vänner som bjuder hem henne på middag eller på restaurang, hon tänker att kan de inte bara ge mig pengarna, jag kan förstå hennes tankar men vänner är inte heller bankomater. Jag undrar även vart hennes fyra vuxna barn är, de är helt frånvarande.

Jag kände att boken blev lite för upprepande, det var lite mycket samma sak men författaren har skrivit en bok som berör och stundtals är jobbig att läsa.

Betyg: 2 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från Ordfront förlag samt Svenska Förläggareföreningen, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.