tisdag 28 juni 2016

Katt och råtta av Ian Rankin

Titel: Katt och råtta
Författare: Ian Rankin
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-7645-995-9
Original titel: Hide and seek
Serie: John Rebus #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 266
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En missbrukare hittas död i ett ockuperat hyreshus i Edinburgh, liggande som ett kors på golvet med utsträckta armar mellan två nedbrända stearinljus, och med en femuddig stjärna slarvigt målad på väggen ovanför.

Bara ännu en död missbrukare, tills kommissarie John Rebus börjar gräva sig djupare ner i den likgiltighet och svekfullhet, det förräderi och den smuts som lurar bakom Edinburghs putsade fasad. 

Ingen annan än John Rebus verkar bry sig om dödsfallet, som alltmer börjar likna ett mord. Här finns en förförisk fara som han nästan kan känna smaken av något som talar till de mörkaste delarna av hans psyke. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Blir väldigt kort om denna bok. Katt och råtta är den andra boken i serien om John Rebus. De här böckerna kom ut först 1991 men det är nu som Modernista börjat översätta dem till Svenska från början. Många som är bekanta med Rankin menar på att det märks att det är en tidigare Rankin. Jag läste första boken i denna serie tidigare, tyckte helt ok om den. Och det är ungefär vad jag tycker om denna.

Det är spännande och välskrivet men jag kände att själva utredningen svängde åt lite olika håll och jag fick inte så jättestor grepp om den. Och för att vara ärlig har jag såhär ett par dagar efter att ha läst ut den glömt den.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Ian Rankin:
Knutar och kors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.