måndag 30 maj 2016

MemoRandom av Anders de la Motte

Titel: MemoRandom
Författare: Anders de la Motte
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-439-3
Serie: Harr
Språk: MemoRandom #1
Antal sidor: 409
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: David Sarac är informatörshanterare vid Stockholmspolisen. Hans jobb är att rekrytera och sköta topphemliga källor. Manipulation, mutor och hot, så länge han levererar resultat ställer ingen några frågor.

Men efter en våldsam bilolycka förlorar han minnet. Tappar kontrollen över sitt avancerade när av svek och lögner. Plötsligt är han lovligt byte för alla som vill åt hans hemligheter. För att skydda sig själv och sina källor måste han återupprätta kontakten med den försvunne infiltratören "Janus", som befinner sig högt upp i den kriminella hierarkin.

Flera personer, på båda sidor om lagen, verkar vara beredda att gå över lik för att avslöja "Janus" rätta identitet. Eller, kanske för att skydda den?
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag gillade verkligen Anders de la Mottes trilogi Geim, Buzz och Bubble. Den trilogin var spännande och nyskapande med ett rappt och nytt språk, samt intressanta karaktärer. Med MemoRandom har han skrivit en mer traditionell kriminalhistoria och den är även skriven i en annan stil. Det tog mig längre tid innan jag fastnade för denna.

MemoRandom börjar i ett rasande tempo, alla jagar Janus och undrar vem han är. Jag lyckades lista ut ganska tidigt vem han är. Den håller egentligen ett högt tempo hela tiden men jag upplevde den ändå lite seg efter mitten, den hade faktiskt inte behövt vara strax över 400 sidor. Storyn är egentligen bra men jag kände även att det var lite väl mycket folk inblandade och att hålla reda på.

Inga karaktärer som känns intressanta. Möjligtvis mannen som är ute efter sin brors mördare och för att hämnas sin bror. Han hade en intressant historia trots att vi inte fick hela. Jag hoppas han är med i den andra boken som jag fick hem häromdagen.

Detta är inte i samma klass som Geim-trilogin men jag gillade den ändå och kommer fortsätta på serien. Intressant att få läsa om hur polisen arbetar med infiltratörer.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Anders de la Motte:
Geim
Buzz
Bubble

2 kommentarer:

  1. Köpte denna när jag var klar med den förra serien. Då är jag förberedd på att den nya inte är likadan :)

    SvaraRadera
  2. Den var helt ok men inte riktigt i samma stil eller klass som den förra serien :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.