måndag 28 december 2015

Utpost av Ann Aguirre

Titel: Utpost
Författare: Ann Aguirre
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-262-2
Original titel: Outpost
Serie: Razorland #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 309
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Hela Spadertvås värld har förändrats. Under jord betraktades hon som vuxen. Nu, på ytan i staden Salvation, är hon i stadsbornas ögon ett problembarn som behöver uppfostras. Hon passar inte in bland de andras flickorna: Spadertvå vet bara hur man slåss.

Som om det inte vore illa nog håller hennes jägarpartner Tålig henne på avstånd. Hennes känslor för Tålig har inte förändrats, men han verkar inte längre vilja ha något med henne att göra. Hon känner sig förvirrad och ensam, och börjar leta efter en utväg. 

Spadertvå anmäler sig till sommarpatrullerna, de som ser till att plantagearbetarna kan arbeta på fälten utan att befinna sig i fara. Det borde vara en självklarhet, men situationen har förändrats på ytan, liksom den gjort under marken. Missfostren har blivit smartare. De betraktar. Väntar. Planerar. Monstren tänkte inte låta Salvation överleva, och kanske är en tjej som Spadertvå exakt vad som krävs för att rädda staden från undergång. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer:Utpost tar vid precis där Enklav slutade. Vi får följa Spadertvås nya liv i samhället Salvation. Hon ska nu vänja sig vid ett liv på ovansidan där allt är så annorlunda mot vad hon har fått lära sig under hela sitt liv. Här förväntas hon uppträda som en tjej, bära kjol, vara söt, fixad i håret, ja ni förstår när allt hon vill vara är den jägarinna som hon är född till.

Mitt största problem med denna bok, eller problem och problem det jag störde mig på helt enkelt är att Ann Aguirre upprepar sig mycket i denna del. Det blir lite väl mycket upprepningar och förklaringar av samma sak. Speciellt Spadertvås egna tankar och synsätt på hennes nya vardag. Och så störde jag mig på relationen mellan Spadertvå och Tålig, det blev liksom för mycket tonårsfasoner och det ältades på lite väl. Så man märker att det här är en mellanbok. Men annars är det en bra och spännande bok.

Jag kom ju på. Om ni inte vill bli spoilade ska ni inte läsa sista sidan med författarens tack. Där avslöjar hon en stor del av plotten.Hon själv tycker att vi, läsaren har förstått men jag kan tala om att nej det har vi inte gjort och hon förstörde i alla fall för min inför nästkommande bok.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Ann Aguirre:
Enklav

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.