lördag 19 december 2015

I den innersta kretsen av Viveca Sten

Titel: I den innersta kretsen
Författare: Viveca Sten
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-500-0
Serie: Morden i Sandhamn
Språk: Svenska
Antal sidor: 319
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Den andra kriminalromanen i Viveca Stens serie Morden i Sandhamn.

Förväntan fyller luften och utanför Sandhamn kokar havet av båtar. Alla är där för att beskåda starten på Gotland Runt, norra Europas största havskappsegling.

När startskottet avfyras ligger en Swanbåt längst fram, vid rodret står advokat Oscar Juliander, vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. Men plötsligt faller den stora båten av: Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav. 

Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen befinner sig i publiken och får ta hand om utredningen. I sin jakt på mördaren börjar han kartlägga offrets liv, och för att få klarhet i Julianders trassliga affärer vänder han sig till barndomskamraten och juristen Nora Linde. 

Så mördas ytterligare en av segelsällskapets ledamöter...
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Nu var det en ca 2-3 år sedan jag läste Viveca Stens första bok i denna serie om Sandhamn, så det var verkligen på tiden att jag fortsatte på den. Det blev väl ingen fullträff för “I den innersta kretsen” men det är ändå en bra uppföljare till debuten som jag verkligen gillade.

Visst var den något förutsägbar och slutet är ingen överraskning men det gjorde inte mig något faktiskt eftersom läsning flöt på och det var ändå spännande och läsningen flöt på. Gillar mixen mellan själva polisarbetet och huvudkaraktärernas privatliv.

Miljön i Sandhamn målas upp riktigt levande, det märks att författaren spenderar oerhört mycket tid där. Riktigt härliga skärgårdsskildringar, jag är inget stort fan av sommar och sol men jag får nästan en längtan efter att ha läst denna bok.

Ser fram emot att fortsätta på serien.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Viveca Sten:
I de lugnaste vatten 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.