lördag 28 november 2015

Små solfåglar långt borta av Christie Watson

Titel: Små solfåglar långt borta
Författare: Christie Watson
Förlag: Ponto pocket
ISBN: 978-91-7475-109-3
Original titel: Tiny sunbirds far away
Språk: Svenska
Antal sidor: 381
Finns hos: Adlibris / Bokus 

*********************************************************************************
***************************************************
Handling: 12-åriga Blessing och hennes storebror Ezikiel avgudar sin högröstade far och sin glamorösa mama och njuter av ett bekvämt liv i Lagos. Men allt ändras radikalt den dagen mama hittar far ovanpå en annan kvinna.

Mama, Blessing och Ezikile tvingas lämna allt och flytta till en by i Nigerdeltat där Blessings mormor och morfar bor. Här råder brist på det mesta och allt är annorlunda: toalett och kylskåt finns inte alls, att få gå i skolan är ingen självklarhet och de måste byta religion. Från att ha varit kristna blir de nu muslimer.

Genom Blessings ögon får vi följa hur familjen trots uppbrott och förändringar försöker hålla ihop och bygga ett nytt liv i denna främmande och konfliktfyllda del av Nigeria. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: En bra bok som tar upp viktiga ämnen: barnstoldater, kvinnors rätt till utbildning, oljebolagens makt och könsstympning. En välskriven bok där vi får följa Blessing och hennes familj i Nigeria. Bitvis väldigt gripande men den innehåller även humor, så man får både allvar och humor.

Författaren väljer att berätta ur 12-åriga Blessings perspektiv, det gillade jag. Hon är en fin ung tuff tjej och jag gillar henne verkligen. Hennes familj är over the top men de är kärleksfulla och roliga och håller ihop.

Det här hade kunnat bli en väldigt deppig berättelse men Små solfåglar långt borta är i grund och botten en lycklig berättelse. Jag tyckte dock att det blev lite för mycket om Blessings mormors yrke som barnmorska, det var intressant att läsa till en början och hur hon lärde och förde yrket vidare till Blessing. Men det blev liksom för mycket kapitel efter kapitel.

Betyg: 3 av 5.

2 kommentarer:

  1. Den här har jag på min önskelista, men nu blir jag lite tveksam. Jag brukar inte gilla barn som berättare. Funderar vidare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte heller gilla när det är barn som är berättare men det funkar faktiskt med denna bok :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.