onsdag 16 september 2015

Själarnas bok av James Oswald

Titel: Själarnas bok
Författare: James Oswald
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-300-1
Original titel: The book of souls
Språk: Svenska
Antal sidor: 367
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Andra boken i succéserien om kommissarie McLean. De döda är begravda, men ondskan är inte glömd. 

Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor.

Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999, begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammare där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.
Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär alla julmördarens kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: Satte han dit fel man?
Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare.
~Modernista.se~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag gillade den första boken om kommissarie McLean, nu kommer jag inte ihåg den så jättemycket men minns att jag gillade den. Själarnas bok gillade jag faktiskt ännu mera och jag gillar serien mer och mer. Jag tycker om Tony McLean, det är uppfriskande att läsa om en polis som är så långt bort ifrån allt vad alkoholiserad kommissarie är, han är en trevlig karaktär helt enkelt.

Precis som i förra boken finns här inslag av det övernaturliga, jag är väl inget stort fan av just övernaturliga inslag i en deckare men här stör det mig faktiskt inte alls. Det är annars spännande läsning, vissa delar lite förutsägbara men inget som störde läsningen och det blev en och annan överraskning.

Jag hoppas att det kommer flera böcker om Tony McLean för jag vill klart läsa mer om honom och den skotska miljön som Oswald beskriver så målande. Detta är den andra författaren som skriver om den skotska miljön som gör att jag vill resa dit omgående.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av James Oswald:
Flickoffret

5 kommentarer:

  1. Den här skall bli så spännande att läsa.

    SvaraRadera
  2. Visst är man ganska less på alla dessa alkoholiserade poliser i deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är man. Det blir lite tröttsamt att läsa med tanke på hur mycket deckare jag läser. Så i denna var det riktigt skönt att man slapp en sådan polis.

      Radera
  3. Jag gillade oxå den här boken bättre än förra och tycker om Mclean :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.