måndag 10 augusti 2015

Minnesskymning av Mattias Kuldkepp

Titel: Minnesskymning 
Författare: Mattias Kuldkepp
Förlag: Mörkersdottir Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7599-053-8 
Språk: Svenska
Antal sidor: 357
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En ung kvinna hittas död i skogen vid Siljan och spåren leder polisen till den enstörige pensionären Evert Johansson. Tigande döms den gamle mannen under tung bevisbörda till livstids fängelse och bygden är i chock. Alla vill glömma och gå vidare, men varför ville Johansson inte tala? Och var han verkligen ensam om dådet? den till Dalarna nyinflyttade dykinstruktören Anders Rask kan inte låta saken bero och börjar ställa trevande frågor, men nyfikenheten har sitt pris. Vakande ögon ruvar på en hemlighet och en krypande sanning uppdagas. Inom kort står Anders i centrum för händelser som driver honom och hans familj mot en oundviklig brant.

Minnesskymning är en klassisk spänningsroman förlagt till det fiktiva samhället Jarlstorp vid Siljan i Dalarna.
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Kriminalromaner och deckare hör till en favoritkategori och är en genre som jag läser väldigt mycket av. När jag läste om handlingen av Minnesskymning lät det verkligen som en bok i min smak och den levererade verkligen.

Jag förstod ganska tidigt in i läsningen vem som var den skyldige, men det spelade absolut ingen roll eftersom boken var skickligt skriven.  Det är en spännande bok med ett högt tempo.

Att läsa när karaktärerna är nere och dyker gav mig sådan ångest. Jag är livrädd för vatten och öppet hav, jag höll på att drunkna när jag var liten och det har satt sina spår. Jag tävling simmade för en massa år sedan, men bassäng är en annan sak för där ser jag ju botten men sjöar och hav nej tack säger jag bara. Så det gav mig verkligen ångest att läsa när de skulle bege sig ut på nattdykning.

Mattias Kuldkepp har skrivit en bok där det inte är poliserna som står i fokus för utredningen utan privatpersonen Anders. Jag måste säga att jag gillade det och Anders utredning om vad som verkligen hände där i Johanssons hus. Minnesskymning är en intressant och välskriven bok med intressanta karaktärer. Jag är klart nyfiken på kommande böcker av författaren. 

4 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.