onsdag 29 juli 2015

Mayas dagbok av Isabel Allende

Titel: Mayas dagbok
Författare: Isabel Allende
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-8731-995-2 
Original titel: El cuaderno de Maya
Språk: Svenska
Antal sidor: 493
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Maya Vidal ska fylla sexton när hennes älskade farfar Pop dör och hennes farmor går in i en djup depression. Mayas far piloten flyger världen runt och hennes mor har lämnat familjen och återvänt till sitt hemland, Danmark. Ingen vuxen finns där för Maya och tre år senare lever hon på gatan i Las Vegas som hemlös, svårt sjuk och drogberoende på flukt undan ett gäng kriminella.

Farmor Nini hittar småningom Maya och får in henne på ett behandlingshem. Nini får dessutom Maya att gå med på att resa till ön Chiloé i södra Chile där hon kan få en fristad hos en gammal vän till farmodern. Maya tillbringar ett år på ön utan tillgång till vare sig dator eller tv. I tystnaden och ensamheten börjar hon föra dagbok och berättar om allt hon upplevt sitt unga och händelserika liv.

Just när hon står i begrepp att finna sin inre harmoni dyker en person från Mayas kriminella förflutna upp för att straffa henne. Maya inser att hon inte längre kan gömma sig undan världen utan i stället måste konfrontera den. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har länge velat läsa något av Isabel Allende så detta blev en riktigt trevlig överraskning, ett riktigt läsäventyr.

Det här är en fantastisk bok. Jag blev tagen redan i början på boken, jag ville veta mer om Maya och hennes familj. Maya skriver om sitt förflutna som missbrukare och hur hennes val då påverkade henne. Det enda grejen som jag har att klaga på är att jag kände att boken var lite för lång, det blev lite utdraget emellanåt. Annars är detta en värmande historia, den är samtidigt hemskt och hjärtskärande som den är varm pga de fina människorna som Maya har i sitt liv, jag fullkomligt älskade hennes farmor.

Det är en fint målande språk som Allende använder. Den stora behållningen i denna bok är hur Allende beskriver vardagslivet i Chiloé och hur Maya tar till sig dess invånare och hur de tar henne till sig. Samtidigt som det finns fruktansvärda scener i den här boken så som politisk tortyr, våldtäkter, grovt missbruk men så är det även en fin berättelse om medmänsklighet och människor med stora hjärtan.

Allt jag kan säga är att ni bör läsa denna bok.

Betyg: 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.