söndag 14 juni 2015

Söndagens smakbit - Betvingande

Det har varit ett mulet Stockholm såhär dagen efter prinsbröllopet, så jag har läst större delen av dagen. Läste ut en bok jag började på igår, en bok skriven av Isabel Adrian recension kommer. Och så läste jag även ut en Shakespeare bok. Och nu ska jag börja på en ny bok innan det är dags för sängen klockan ringer tidigt imorgon och en ny arbetsvecka startat. 

Denna söndag bjuder jag på en smakbit från Betvingade av Simona Ahrnstedt.     
    
Smakbiten är från sidan, 7
:
Genua, April 1349. Brev till Roland Birgersson från Birger Sverkersson. Min son. Jag, Birger Sverkersson, din far, hälsar dig i Herrens namn. Jag ber att detta brev finner dig välbehållen i Genua. Det ryktas att du tillbringade julen där. Jag skriver dessa ord för att mina dagar här på jorden är räknade och för att jag lever med en lögn som tynger mitt samvete. Du och jag har inte alltid kommit överens och det smärtar mig alltmer. Om jag dömt dig orättvist och hårt så vet att jag alltid gjorde det för ditt eget bästa. Under de många år som vi varit åtskilda har jag inte varit ärlig mot dig. Pojken jag en gång svor på att döda lever fortfarande. Jag har för länge sedan insett att vi handlade fel mot honom och jag hoppas du kan inse det samma.   

4 kommentarer:

  1. Den här har jag i hyllan och hoppas hinna läsa någongång :) hoppas du får en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har stått oläst på tok för länge nu så nu fick det bli dags :) tack och du med :)

      Radera
  2. Svar
    1. Gillade hennes första så jag hoppas denna är lika bra :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.