söndag 31 maj 2015

Olycksfågeln av Camilla Läckberg

Titel: Olycksfågeln
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-1750-3107-1
Serie: Fjällbacka #4
Språk: Svenska
Antal sidor: 322
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har haft en lugn vinter. men när våren kommer börjar det hända saker. Den nyanställda polisen Hanna Kruse anländer, den omdiskuterade dokusåpan Fucking Tanum drar in i samhället och än en gång drabbas Fjällbacka av ond bråd död.

Det som först ser ut som en vanlig bilolycka visar sig vara ett mord. Sedan Patrik upptäckt kopplingar till liknande fall runt om i Sverige inser han att gärningsmannen troligen har fler liv på sitt samvete. Kort därefter hittas en av dokusåpadeltagarna död i en soptunna. Har detta brutala mord något samband med seriemördaren som polisen jagar?  
~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag vet inte jag fattar inte varför Läckberg får så mycket klagomål på sina böcker, jag gillar henne och hennes böcker.

Jag tycker att det är läsvärd och lättläst underhållning. Den här fjärde boken är kanske inte just min favorit men den är fortfarande bra. Jag tycker att intrigen är lagom komplicerad och som läsare får man tänka till lite ibland. Jag kunde dock tycka att Olycksfågeln kändes lite rörig ibland med de två parallella fallen.

Delen med dokusåpa deltagarna fann jag lite långtråkig men samtidigt har Läckberg gjort ett bra jobb med att gestalta dem, för det är just så som många dokusåpa deltagare beter sig och tror att det är genom detta sätt de ska få en gnutta berömmelse.

I den här boken stör inte Anna mig så mycket som hon har gjort i föregående böcker, jag har stört ihjäl mig på henne och har tyckt att hon är helt meningslös i böckerna. Men i Olycksfågeln skärper hon till sig och blir tom en karaktär som jag kan gilla något.

Olycksfågeln slutar med en cliffhanger, det är i Tyskungen vi kommer att få veta mer, ser fram emot att läsa den för det känns som att den har potential att vara väldigt bra.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Camilla Läckberg: 
Isprinsessan
Predikanten
Stenhuggaren

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte att Olycksfågeln var riktigt bra! Jag tycker också att Läckbergs böcker är bra, det är bra underhållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag, det är underhållning för stunden och jag gillar verkligen hennes böcker.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.