fredag 17 april 2015

The first part of King Henry the VI av William Shakespeare

Titel: The first part of King Henry the VI 
Författare: William Shakespeare
Förlag: Barnes & Noble
Språk: Engelska
Antal sidor: 30
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: "The beginning of Shakespeare's 'First Tetralogy, ' which includes two other plays about King Henry VI and one on Richard III, it is so named because it was written in 1588, among some of the Bard's earliest works. This first history play in the cycle commences just after the death of Henry V, when England is at war with France. Across the Channel, Sir John Talbot battles Joan of Arc, or 'La Pucelle, ' while the dissention that leads to the War of the Roses begins in England. Full of political and military machinations, "Henry VI, Part I" provides a solid introduction to this king's reign, as well as a segue to the remainder of his rule as depicted by Shakespeare's sequential plays.

 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fortsätter med Shakespeare, tanken är att jag ska läsa ett verk i månaden och det har jag hittills lyckats med. Jag börjar mer och mer uppskatta Shakespeare och jag skulle egentligen vilja slänga mig över alla hans verk på en gång. Men för att inte tappa lusten totalt så får det bli en i månaden kanske två ibland.

När jag hade läst klart denna fick jag en känsla av att detta nog inte var Shakespeares bästa verk, men fortfarande intressant och underhållande i vissa delar.

Jag hade velat att Joan of Arc hade en mer centrerad roll i denna pjäs för jag tyckte att hon var en av de intressantaste karaktärerna.

En scen som jag verkligen gillade är den där Talbot debatterar med sin son om vem av dem som ska stanna och vem av dem som ska ta sig till säkerhet.

Pjäsen slutar med att Lord Suffock lyckas övertala Henry VI att gifta sig med Margaret av Anjour trots att Suffock själv är kär i henne. Såklart bådar inte detta gott och det finns två delar till att ta reda på hur det går. Jag är klart intresserad. 

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av William Shakespeare:
Sonnets
The comedy of errors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.