torsdag 19 mars 2015

Vanessa: flickan i glaskupan av Carolina Gynning

Titel: Vanessa:flickan i glaskupan
Författare: Carolina Gynning
Förlag: Bladh by Bladh
ISBN: 978-91-8660-343-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 269
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Vanessa flickan i glaskupan är den fristående uppföljaren till Laura flickan från havet. 

Här möter vi tvillingsystern Vanessa, vars liv Laura stal när hon trodde att systern dött i tsunamin i Thailand. När Vanessa äntligen lyckades rymma från sin fångenskap och insåg att Laura inte bara tagit över hennes magasinsimperium utan även hennes fästman, så brast något i henne. Som en vålnad dök hon upp på Lauras bröllop och orsakade kalabalik.

Men det gick inte som Vanessa hade tänkt sig. I stället för att träda in i brudens ställe togs hon om hand av polis och har nu spärrats in på en psykiatrisk avdelning. Ingen tror henne när hon med en dåres envishet hävdar att det är hon som är Vanessa och att hennes slyna till syster är en bedragare. Läkarna proppar henne full med lugnande mediciner och säger att vanföreställningar ingår i sjukdomsbilden. Bipolär sjukdom, kallar de det. Ju mer Vanessa protesterar desto mer övertygad blir omgivningen om att hon är riktigt illa däran.
 
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer:Jag har läst alla Carolina Gynnings böcker, gillade Ego Girl för att den var så brutalt ärlig, Ego Woman däremot hade jag svårt för då jag upplevde den som väldigt flummig.
Laura flickan från havet som då inte handlar om Gynnings liv läste jag för något år sedan, jag kommer faktiskt inte ihåg så väldigt mycket om den boken, det är inte böcker som ger bestående intryck utan helt ok läsning för stunden.

Laura: flickan från havet tyckte jag var en helt ok bok men tyvärr misslyckas Gynning med att följa upp den.  Själva idén till storyn är inte dålig men den är tyvärr inte så bra framförd när det kommer till språket, karaktärerna saknad djup. Visst är det en oerhört lättläst bok som man läser ut på en dag men historien är för långdragen och lite väl löjlig ibland. 

Jag har för mig att det ska komma en tredje och avslutande del. Jag känner mig själv tillräckligt för att veta att jag kommer att läsa även den boken trots att denna inte var så bra, men vill få ett avslut och se hur det slutar för både Vanessa och Laura.

Betyg: 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.