lördag 22 november 2014

Livets & dödens villkor av Belinda Bauer


Titel: Livets & dödens villkor
Författare: Belinda Bauer
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-568-8
Original titel: The Facts of Life and Death
Språk: Svenska
Antal sidor: 318
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Ensamma kvinnor terroriseras medan deras hjälplösa familjer tvingas se på. Det är en sjuk lek där bara en av deltagarna känner till reglerna – och när reglerna sedan ändras heter den nya leken Mord.
Tioåriga Ruby Trick bor med sina föräldrar i den råa och fuktiga kustorten Limeburn, och hon har sina egna rädslor: mobbare på skolbussen, skogen som är nära att tränga ut familjens hus i havet, hotet om skilsmässa.
Att hjälpa sin pappa hitta mördaren kan vara Rubys nyckel till att hålla honom kvar. Men det gäller att mördaren inte får tag på henne först..
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har länge velat läsa Belinda Bauers böcker men det har inte blivit av förrän nu, detta är den första bok jag läser skriven av Belinda Bauer. Nu är ju jag inte bekant med Bauer sen tidigare men jag hade faktiskt förväntat mig mer av denna bok. Den är absolut inte dålig men jag tyckte att den bitvis var seg och karaktärerna kände jag var något tråkiga och platta.

Men trots att Livets och dödens villkor inte riktigt tog mig med storm är det en välskriven psykologisk thriller. Miljöskildringarna är fantastiska man riktigt känner av hopplösheten.

Jag fattade snabbt vem mördaren var, det gjorde dock inget det förstörde absolut inte upplevelsen. Jag skulle dock ha velat veta mera om mördaren och hens motiv till varför hen gjorde som den gjorde, det fick man inte fram.

Jag vill dock läsa mera av Belinda Bauer och kommer att köpa hem Mörk jord till att börja mer så jag får prova någon mera bok av henne.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.