onsdag 11 juni 2014

Berövad av Liz Coley

Titel: Berövad
Författare: Liz Coley
Förlag: B/Wahlströms - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-32161-52-0
Original titel: Pretty girl-13 
Språk: Svenska
Antal sidor: 304
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Angie är tretton när hon försvinner från ett scoutläger. I nästa ögonblick står hon framför dörren till sitt hem, hon har varit borta i tre år. Hon minns ingenting men de fula, röda ärren som slingrar sig kring hennes handleder och anklar vittnar om händelserna. En skrämmande och samtidigt fascinerande psykologisk thriller för unga vuxna om konsekvenserna av övergrepp. Men också om att våga acceptera den man är, eller snarare: delarna av vilka man består.
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken damp ner i min brevlåda förra året utan att jag hade frågat om den, alltid trevligt med spontan utskick.

Jag hade inga vidare förväntningar på boken. Har sett att många har blivit glatt överraskade över den. Jag hade nog inte förväntat mig att den skulle vara så pass mörk. Det är en skrämmande och gripande bok, den väckte väldigt mycket tankar hos mig. Detta är en psykologisk thriller, även fast det är en fiktiv berättelse så pågår hemskt nog liknande saker i världen, det är helt klart en bok som berör.

Boken är otroligt lättläst och det är svårt att lägga ifrån sig den. Men medans jag läste hade jag lite svårt för en del saker, tyckte att det var något orealistiskt. Återföreningen som Angie har med sina föräldrar när hon kommer hem kändes väldigt konstig. Samtidigt som dessa saker säkert pågår tyckte jag inte att berättelsen kändes trovärdig hela vägen. Börjar man verkligen skolan direkt efteråt när man har varit med om det Angie har varit med om? Att återvända till skolan bara så där tror jag inte man klarar av hur stark man än är. Läkarundersökningen och polisens arbete känns hafsigt och slarvigt utfört. Måste väl ändå utföra ett mer noggrant arbete än hur Liz Coley beskriver det. Och ju längre man läser desto mer förutsägbar blir själva berättelsen och jag tyckte att det blev lite rörigt emellanåt.

Nu låter det kanske som att jag inte alls gillade boken, men så är inte fallet. Jag fann den inte bara inte så trovärdig med allt som hände när Angie kom hem. Men det är en spännande och lättläst bok som tar upp ett allvarligt och hemskt ämne.

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Den har jag velat läsa men jag fick inget recensionsex,,
    Ska kolla om den finns som e-bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den finns att låna som e-bok på biblioteket. Kanske kan prova där om du inte vill köpa den.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.