tisdag 25 mars 2014

Film: Divergent

Titel: Divergent 
Utgivningsår: 2014
Längd: 139 min
Skådespelare: Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, Jai Courtney, Zoe Kravitz, Miles Teller, Ansel Elgort, Maggie Q, Kate Winslet 
Genre: Mystery | Adventure | Sci-Fi 
Betyg på IMDb: 6,8
Länk till IMDb

Handling: En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken grupp de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice Prior står valet mellan att stanna kvar med sin familj eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Beatrice avgöra vilka som är hennes verkliga vänner. Vågar hon lita på sin karismatiska, men mycket hemlige instruktör Four? Hon bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först. 

Kommentarer: Igår var jag och en vän på förhandsvisningen av denna väldigt efterlängtade film. Pratar som ni ser såklart om Divergent.

Jag har läst alla tre böcker i denna serie så det första som slog mig var att jag har glömt väldigt mycket av handlingen.  Öppningsscenen börjar med att tala om att vi befinner oss i Chicago, vi får en förklaring till de olika falanger, världen blir helt enkelt presenterad för oss. Gillade verkligen miljön och den världen som de befinner sig i, tycker verkligen att regissören har gjort ett bra jobb med att gestalta samhället och dess folk.

Givetvis när man gör en filmatisering av en bok kan man inte ha med allt, här fanns både positiva och negativa saker. För oss som har läst boken är detta en bra film skulle jag säga och den gör boken rättvisa, jag tyckte verkligen om den.

Shailene Woodley gjorde en riktigt bra insats som Tris. Hon gjorde verkligen en bra tolkning av Tris som i början är en blyg tjej som utvecklas till en tuff och självständig tjej. Gillade även Theo James som Four, tyckte att han var lite “roligare” i filmen än vad han framstår i böckerna. I vanliga fall gillar jag Kate Winslet men jag hade lite svårt för henne som Jeanine. Jag vet inte men tyckte att hon gjorde en platt insats, hon berörde mig inte alls. Skådespelaren som gestaltade Peter gjorde ett bra jobb han med trots att jag störde mig på honom. Jag tycker inte alls att regissören fick fram hans onda sida. I böckerna är han så mycket ondare än vad han är i filmen. I böckerna verkligen torterar han Tris det fick man inte med, här framstod han mer som någon som “endast” retar henne lite istället för att göra hennes liv surt. Jag hade velat se honom mer oberäknelig och genomrutten för det är precis det han är i boken.  

Tycker även att själva träningen som de går igenom när de har valt falang är lite mesig. Tycker att den hade kunnat gestaltas lite tuffare och hårdare.
Det finns en scen i filmen som i stort sett fick hela biografen att klappa händerna och skrika heja heja, haha. 

Gillade slutet väldigt mycket, skulle det inte komma fler filmer så var det ett riktigt bra slut. Men vad jag har förstått så ska samtliga böcker bli film, så vi har två filmer till att se fram emot.

Divergent har Sverigepremiär 30 april (varför så sent?!). Tycker ni om böckerna kan jag rekommendera er att se den när den har premiär. 

2 kommentarer:

  1. Frågan är om jag får med min pojkvän på denna, men kanske ska ge det ett ärligt försök ;)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.