onsdag 1 januari 2014

Tag: 35 bokrelaterade frågor om 2013

Jag har blivit taggad hos Anna på Bokraden att göra denna tag. Tack Anna :)

1. Hur många böcker har du läst under året? 
Det blev 110 böcker lästa. Mycket nöjd med mig själv.

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
Räknade inte sidor och det har jag faktiskt aldrig gjort.

3. De 10 sämsta böckerna du läste.
- Moby Dick av Herman Melvile
- Persuasion av Jane Austen
- Far from the madding crowd av Thomas Hardy
- Du sköna nya värld av Aldous Huxley
- Nattfjärilen av Saskia Walker
- Dr Jekyll and Mr Hyde av Robert Louis Stevenson
- Två gånger är en vana av Denise Rudberg
- 1984 av George Orwell
- Underkastelse av Sophie Morgan
- Wuthering Heights av Emily Bront

4. Årets 10 bästa böcker.
- Burned av Ellen Hopkins
- Torka aldrig tårar trilogin av Jonas Gardell
- The fault in our stars av John Green
- Tyst av Hannah Harrington
- Och bergen svarade av Khaled Hosseini
- En man som heter Ove av Fredrik Backman
- Himlens fånge av Carlos Ruiz Zafón
- Sandmannen av Lars Kepler
- Nya kontakter av Sophie Kinsella
- A song of Ice and Fire serien

5. Den sorgligaste boken
Givetvis The Fault in our stars av John Green.

6. Den du aldrig kommer glömma.
Burned samt The fault in our stars 

7. Den hemskaste. 
Det får bli Crank-trilogin av Ellen Hopkins. Vad droger kan göra med en människa

8. Den mest spännande
Här kvalar ett par böcker in.

9. Den längsta?
Gone with the wind som var över 1400 sidor.

10. ..och kortaste?
Dr Jekyll and Mr Hyde var inte så lång. Ca 70 sidor som E-book.

11. Den med vackrast omslag. 
KoMo. Den levde tyvärr inte upp till förväntningarna men den hade lätt det finaste omslaget jag någonsin har sett. 

12. Det fulaste omslaget.
Inget faktiskt

13. Den du kommer läsa om och om igen.
Burned, älskade den så himla mycket. Samt Nattens cirkus.

14. Hur många av böckerna du läste var recensions exemplar? 
Oj, jag vet inte det var en del.

15.Hur många recenserade du? 
Nästan alla böcker jag läste, missade ett par bara.

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? 
Jag säger som Anna att det var mest ni fantastiska bokbloggare som gav mig mest inspiration.

17.  Har du sett någon filmatiering av någon bok? Läste du boken före eller efter? 
Både läste och såg filmen The Host, Juryn och City of Bones. Gillade böckerna så mycket mer än filmerna trots att jag gillade filmerna. Såg även Safe Haven (läste boken 2012) gillade filmen.

18. Hur många seriealbum läste du? 
Inga faktiskt. Har inte läst det tidigare men ska försöka i år med att läsa något iallafall för att se om det är för mig. Har ni några tips om vilka/vilken jag bör läsa?

19. Hur många av böckerna du läste kom ut under 2013?
Har faktiskt inte någon koll.

20. Hur många var pocket böcker?
Jag borde kanske ha haft lite större koll innan jag satte mig ner och besvarade dessa frågor. Har varit en blandning av inbundna, pocket samt en och annan e-bok. Men skulle jag gissa så gissar jag på ca 60% kanske.

21. Någon bok du ångrade att du läste? 
Ja en och annan klassiker som inte levde upp till förväntningarna.

22. En bok som alla borde läsa som du läste. 
Torka aldrig tårar trilogin.

23. Den roligaste boken du läste?
Nya kontakter, hysteriskt rolig bok :)

24. Bok som var bra men kanske var riktad till yngre/äldre läsare? 
Nikkis dagbok är jag inte rätt målgrupp för men jag gillade den boken

25. Den mest hypade boken du läste? 
En man som heter Ove. Vilken underbar bok :)

26. En bok du hade stora förväntningar på och den överträffade det? 
Divergent och En man som heter Ove.

27. Den du blev mest besviken på.
Åter igen vissa av de klassiker jag läste .

28. En relativt okänd bok du läste som fler borde läsa. 
Jag tror faktiskt inte att jag har läst någon bok under 2013 som var så värst okänd.

29. 5 böcker som kommer ut under 2014 som du ser framemot? 
Jag måste faktiskt erkänna att jag inte har hunnit uppdatera mig så jättemycket om vilka böcker som kommer ut 2014. Måste kolla igenom förlagens kataloger.

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst? 
Jag tycker väldigt mycket om flertalet. Det är många förlag som ger ut böcker som jag gillar.

31. Varför? 
De ger ut böcker som jag gillar :) 

32. Vilket förlag har du fått flest rec.ex från under året? 
Det bör vara Norsteds och Forma Books, samt Pocketförlaget.

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst. 
Pocketförlag, Norsteds, Forma Books, Modernista, Massolit förlag för att nämna några

34. En bok som kom ut 2013 men som du inte har hunnit läsa. 
Polis av Jo Nesbö och Lyckliga gatan av Liza Marklund, skandal att jag fortfarande inte har läst dem.

35. Vilka 3 bokbloggare taggar du? 
Bokfrossa Lena och Carro.

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa dina svar :) Serie album är rätt lättsam läsning som passar perfekt när man inte riktigt har tid/ork till vanlig läsning. Amulett seriens 3 första böcker har jag läst och verkligen gillat, lite spänning så där och vackra illustrationer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för taggen :) den var rolig. Tänkte att seriealbum är lättsam läsning har alltid velat prova på ska göra det i år eftersom det även är en punkt på Kaosutmaningens lista :) Åh tack för tipset :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.