onsdag 22 januari 2014

En dag av David Nicholls

Titel: En dag
Författare: David Nicholls
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 978-91-979067-2-2
Original titel: One day
Språk: Svenska
Antal sidor: 431
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Två människor. Tjugo år. En dag. Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig ...
15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?
En dag är en historia om kärlek och vänskap, om livet mellan 20 och 40. Det är en romantisk komedi med djup och värme, en bok man aldrig glömmer.
 ~Bokia.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag brukar oftast läsa boken innan jag ser filmen. I detta fall hade jag redan sett filmen för ett par år sedan, så jag kände ju mer eller mindre till de förvandlingar och ändringar som karaktärerna gör och givetvis visste jag hur den skulle sluta. Filmen tyckte jag var så där, i vanliga fall gillar jag Anne Hathaway men tyckte att hon var helt fel i denna film.

Vad tycker jag då om boken? Den var bra och läsvärd men jag är inte en av dem som höjer den till skyarna. Jag gillar bokens upplägg, att vi får följa Emma och Dexter år efter år. Jag gillar karaktärerna trots att Dexter irriterade ihjäl mig flera gånger. Gillar Emma och kände ganska starkt för henne. Och känslorna för Dexter gick fram och tillbaka, tyckte synd om honom, skrattade med honom till att tycka att han är en fullständig idiot.

Stundtals var den underbar och bitvis tyckte jag att den var seg. Den var rolig och sorglig på samma gång. Slutet tyckte jag var segt och utdraget. Men det är en lättläst, välskriven och underhållande bok, men jag fick ingen wow känsla över den och det är nog inte en bok som jag kommer komma ihåg så speciellt länge.

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Mitt sammanfattade betyg blev också en 3:a. Håller med dig om att den bitvis var helt underbar och stundvis mindre underbar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag äntligen läste den :)

      Radera
  2. Denna står och väntar i bokhyllan. Hoppas den blir läst snart.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.