söndag 15 december 2013

Klassikerutmaning - check

Och så har jag rott hem ännu ett mål som jag satte för 2013. Jag har klarat av min klassikerutmaning. Jag har läst en klassiker i månaden. Om jag ska utvärdera denna utmaning lite då. Här kommer först de klassiker jag läst med en länk till respektive recension.

Januari: 
1984 - George Orwell

Februari: 
Lolita - Vladimir NabokovLäst i februari 

Mars: 
På väg - Jack Kerouac

April:  
Gone with the wind - Margaret Mitchell 

Maj: 
Wuthering Heights - Emily Brontë

Juni: 
Persuasion - Jane Austen

Juli: 
A tale of two cities - Charles Dickens

Augusti: 
Far from the madding crowd - Thomas Hardy

September: 
The Three Musketeers - Alexandre Dumas

Oktober: 
Moby Dick - Herman Melville

November: 
Frankeinstein - Mary Shelley

December: 
The strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde - Robert Louis Stevenson

Ingen av böckerna fick fullpott, men fyra böcker fick betyget fyra av fem av mig, Lolita, Gone with the wind, The three musketeers och Frankenstein. Endast en bok fick betyget tre och det var På väg. Och de som inte riktigt levde upp till förväntningarna och fick betyget två var, 1984, Wuthering hights, A tale of two cites, Far from the madding crowd och Dr Jekyll and Mr Hyde. De som fick bottennappet hos mig med endast en etta i betyg var, Persuasion samt Moby Dick.

Kanske blir det denna typ av utmaning även nästa år då jag har en hel del klassiker olästa i hyllan, vi får se. 
På det stora hela är jag nöjd med denna utmaning. Hade kanske önskat att jag hade hittat fler guldkorn bland dessa klassiker men så kan det gå.

8 kommentarer:

  1. Oj bra jobbat! Min klassikerutmaning bestod i att läsa fem stycken och inte ens det kom jag upp i ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack :) Jag höll på att ge upp ett par gånger men lyckades ändå stå ut :)

      Radera
  2. Wow! Imponerande, en del av de där är ju riktiga tegelstenar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack :) är faktiskt imponerad själv att jag tog mig ann så många :)

      Radera
  3. Caroline - Bland böcker15 december 2013 kl. 19:44

    Jag blir riktigt imponerad! En sådan utmaning hade jag nog inte gått i land med om jag så hade tio år på mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar :) när jag ger mig in på något så ger jag inte upp så lätt :)

      Radera
  4. Håller med dom andra! Bra jobbat:). Den utmaningen hade jag inte fixat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :) Jag är väldigt nöjd :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.