måndag 30 december 2013

A Dance with Dragons av George R.R Martin

Titel: A Dance with Dragons
Författare: George R.R Martin
Förlag: HarperVoyage
ISBN: 978-0-00-648611-4
Serie: A Song of Ice and Fire #5
Språk: Engelska
Antal sidor: 1184
Finns hos: Adlibris / Bokus 

OBS! Förekommer spoliers i beskrivningen av handlingen. 

**********************************************************************************************************************
Handling: In the aftermath of a colossal battle, new threats are emerging from every direction.

Tyrion Lannister, having killed his father, and wrongfully accused of killing his nephew, King Joffrey, has escaped from King's Landing with a price on his head.

To the north lies the great Wall of ice and stone – a structure only as strong as those guarding it. Eddard Stark's bastard son Jon Snow has been elected 998th Lord Commander of the Night's Watch. But he has enemies both inside and beyond the Wall. And in the east Daenerys Targaryen struggles to hold a city built on dreams and dust.

~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: När jag hade läst ut fjärde boken, A Feast for Crows förstod jag att många av de karaktärer jag saknade i den boken skulle dyka upp i denna bok och att dessa två böcker hör ihop. Så här fick jag återse många av mina favorit karaktärer som jag  saknade i fjärde boken.
A Feast for Crows fokuserade mycket på händelserna i Kings Landing och A Dance with Dragons fokuserar mer på händelserna kring The Wall och Across the Narrow Sea.

Som vanligt när Martin skriver en bok så är det många cliffhangers i nästan varje kapitel. Trots att boken är så lång så tillför varje kapitel något och för handlingen framåt. En av anledningarna till att jag gillar denna bok så mycket mer än den föregående är för att jag här fick återvända till mina favoritkaraktärer.

*Spoiler* Markera för att läsa:

- JON!!!! Jag VÄGRAR infinna mig i att han också är död! Mr Martin vad gör du med mig. Jag tror jag skrek ut här hemma rätt ut när jag läste hans sista kapitel där han blev knivskuren och Mr Martin bara lämnar mig sådär utan att jag får veta om han är död. MEN HAN KAN VÄL INTE VARA DÖD? ELLER HUR? Men man borde väl vara van vid att ens favorit karaktärer försvinner, ingen är säker hos Mr Martin. Men snälla snälla snälla inte Jon. 

- Yes, Brienne lever, gillar verkligen henne.

- Daenerys sista kapitel! Shit vad jag älskar henne, älskar verkligen att läsa hennes kapitel och sista kapitlet var bara så himla bra. Äntligen fick hon också rida på en av sina drakar. Som jag hoppas att hon ska conecta med dem.

- Theon har jag aldrig gillat, jag menar hello han svek mina Starks big time. Men i denna bok tyckte jag faktiskt om att läsa hans kapitel. Vilken tortyr han har fått utstå. 

- Och så sista kapitlet, Aegon Targaryen! Wow, den där Varys han kan han.

*Slut på spoiler* 

Och så min nya hat karaktär som jag bra rå hatar, Ramsay Bolton. Vilken vidrig människa det är, det går inte att sympatisera med denna människa överhuvudtaget han är så himla avskyvärd. 

Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag ser fram emot The Winds of Winter. Hur mycket jag än älskar tv-serien så hoppas jag inte att den hinner komma ikapp böckerna då de tar tid för Martin att skriva dem. Undra hur de gör då.

Betyg: 5 av 5.

Delar i serien: 
1. A Game of Thrones
2. A Clash of Kings
3. A Storm of Swords
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons

6. The Winds of Winter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.