tisdag 29 oktober 2013

Blackout av Susannah Cahalan

Titel: Blackout - När min hjärna blev min fiende 
Författare: Susannah Cahalan
Förlag: Massolit Förlag - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-8713-548-4
Original titel: Brain on fire: My month of madness
Språk: Svenska
Antal sidor: 332
Finns hos: Adlibris / Bokus 

******************************************************************************************************************
Handling: Susannah Cahalan hade ett liv som många drömmer om. En lägenhet i Midtown Manhattan och ett jobb som reporter på prestigefyllda New York Post. Men en dag vaknar den då 24 år gamla Susannah Cahalan upp ensam på ett sjukhus, bunden till sängs, övervakad oförmögen att tala eller röra sig.

Under månaden som kommer omkullkastas Susannahs liv fullständigt. Kollegor, pojkvän, föräldrar, läkare och psykologer och inte minst Susannah själv - alla står maktlösa inför den totala personlighetsförändring hon genomgår med paranoid misstänksamhet, hallucinationer och aggressivitet som följd.

Vem var främlingen som tagit över hennes kropp? Vad hade hänt med hennes hjärna? I denna gripande självbiografi får vi följa Susannah Cahalan steg för steg när hon lägger pusselbitar för att förstå vad som egentligen hände under den månad av hennes liv som försvunnit ur hennes minne för alltid fram till diagnosen som räddade hennes liv.
~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Detta är en mycket intressant och gripande bok. Vilken resa Susannah har gjort. 

Jag trodde först att boken skulle innehålla väldigt mycket medicinska och vetenskapliga termer samt detaljer. Visst finns de där men inte på det sätt jag trodde att de skulle vara en del av boken, det tycker jag är bra för jag ville inte läsa en faktabok med en massa medicinska termer. Utan detta är en välskriven självbiografi där Susannah delar med sig av sin tid från sjukdomstiden genom journaler, dagböcker, nära och käras iakttagelser.


Det är en lättläst bok som man lätt fastnar i, kapitlen är korta och bara flyger förbi, man vill veta hur det går för henne. Susannah skriver på ett välskrivet och intressant sätt. Kan verkligen rekommendera er att läsa denna bok.

Betyg: 3 av 5

3 kommentarer:

  1. Den här ser jag fram emot att läsa, dygnen borde ha fler timmar eller helgerna skulle ha varit längre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera den :) haha ja fler timmar på dygnet skulle vi alla behöva :)

      Radera
  2. Den ska jag skriva upp på listan:).

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.