lördag 24 augusti 2013

A Storm of Swords av George R.R Martin


Titel: A Storm of Swords
Författare: George R.R Martin
Förlag: HarperVoyage
ISBN: 978-0-00-647990-1 / 978-0-00-711955-4
Serie: A Song of Ice and Fire #3
Språk: Engelska
Antal sidor: 1123
Finns hos: Adlibris / Bokus / Bokia

******************************************************************************************************************
Handling: The Seven Kingdoms are divided by revolt and blood feud as winter approaches like an angry beast.

Of the five contenders for power, one is dead, another in disfavour, and still the wars rage as violently as ever, as alliances are made and broken. Beyond the Wall, a horde of hungry, savage people steeped in the dark magic of the wilderness is poised to invade.


Yet with King of the North Robb Stark's defences ranged against the South – the land of the cunning and cruel Lannisters – he must bend to the will of an old tyrant if he is to hold his crown. And while his youngest sister Arya may have escaped the clutches of the depraved Cersei Lannister and her son, Sansa Stark remains their unwilling captive.

Meanwhile, across the ocean, Daenerys Targaryen, the last heir of the Dragon king, delivers death to the slave-trading cities of Astapor and Yunkai, as she approaches Westeros with vengeance in her heart.

Throughout Westeros the war for the Iron Throne rages more fiercely than ever, but if the Wall is breached, no king will live to claim it. 
~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Nu har jag lyckats smälta denna bok och allt som händer i den. Jag har sett alla tre säsonger av tv-serien så jag hade ju lite koll på vad som skulle ske i denna bok. Den tredje säsongen av tv-serien slutade ungefär halvvägs in i boken.

Det här är så brutalt underbart. Jag trodde inte att denna bok serie kunde bli bättre än vad den redan var. Men ta mig fan den blir bara bättre och bättre, böckerna blir bara bättre och bättre. Ingen sitter säkert i Martins värld, and I love it.

Massa, massa spoilers: OBS! Spoilers innefattar hela boken. Även för er som sett hela säsong 3 innehåller detta spoilers då serien endast täcker halva boken. Markera texten för att läsa.
Jag hade som sagt redan sett tv-serien så jag hann ju se, the red wedding. Och vilket bröllop det var!!! Tv-seriens Robb Stark var ju min favorit, hade en liten crush på honom. Jag tappade hackan när jag såg att han var död, var tvungen att spola tillbaka och se om scenen flera gånger för att vara säker på att jag såg rätt. Jag gillar mina Starks så jag tappade givetvis hackan att Catelyn svepte med i den scenen. Men sedan kom jag till slutet av boken, och shit vilken cliffhanger. Hon lever, hon lever! OMG!!! Trodde inte mina ögon när jag läste det. Vilket bra slut på boken med en sådan cliffhanger.

Vi måste ju givetvis prata om Joffreys död! ÄNTLIGEN! Satte nästan kaffet i halsen. Så nöjd med att det  lilla svinet äntligen är död! Tycker dock att hans död var lite väl mesigt, vadå kvävas till döds. Tycker gott att den hade kunnat vara mer blodig och dramatisk. Hade hellre velat se hans huvud på en spike bredvid Neds huvud eller nåt. Och att det var Littlefinger som var bakom det, my god. Man kan verkligen inte lita på någon. Åh Tyrion får inte dö, jag gillar honom. Ha att han fick nöjet att själv döda Tywin.

Ja i George R.R Martins värld är verkligen ingen säker. Samtidigt som jag saknar mina Starks så älskar jag det. Och i denna bok får vi verkligen bevis på att ingen sitter säkert att det inte går att lita på någon.

Daenerys, nothing but love for her. Älskar henne och att läsa ur hennes perspektiv. I denna bok fick vi även läsa ur Jamies perspektiv, tyckte det var intressant att läsa ur hans perspektiv. I denna bok växte han i mina ögon måste jag säga. Tycker fortfarande om att läsa ur Tyrion och Sansas perspektiv, tycker om Sansa mer och mer. Bran tråkar fortfarande ut mig, orkar knappt läsa hans kapitel.

George R.R Martin är verkligen en helt fantastisk författare. Han skriver vackert, spännande och bra. Han kan konsten med att ta upp spännande tvister och intriger.

Hela A Song of Ice and Fire serien har varit helt otroligt bra, har verkligen tyckt om alla böckerna, jag ska snart kasta mig över bok nummer fyra då trean slutade med en enorm cliffhanger, ser fram emot vad den kommer att erbjuda mig.

Ja som ni redan förstått så fullkomligt älskade jag denna bok.  

Betyg: 5 av 5. 

Delar i serien: 
1. A Game of Thrones
2. A Clash of Kings
3. A Storm of Swords
4. A Feast for Crows
5. A Dance with Dragons

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.